Alla inlägg under augusti 2009

Av M - 6 augusti 2009 20:39

Hipp hipp HURRA!

För två goa tjejer som fick en dotter igår!

Äntligen - välkommen till världen lilltösen F.


Idag har vi haft en varm dag.

En slöa-och-lekdag.

Spela tv-spel och bygga Star Warslego-dag.

En lite bråkdag.

Men mycket kramdag.


Men även en lekdag.

Fixa i snickarboadag (Ettan och kompis snickrade hyllor och städade och gjorde fint och hade husvisning sedan hihi).

Diska-lite-för-hand-med-snyggaste-diskborstendag har det också varit.


Och städa matkällarendag.


För det gjorde vi - vi städade matkällaren!

ÄNTLIGEN!!!

Vi sopade trappen ner, lilla "hallen" och sedan hela matkällaren.

Golv, väggar och tak.

Fast jag använde INTE den nya schnyggvesopborsten som jag köpte igår.

Nähä minsann.

Den får BARA användas inomhus. Så det så.


Dammsugaren fick jobba i matkällaren också.

Damm, grus, sand och kaffe...

Och sedan skurade vi källartrappan och "hallen" med vatten blandat med citronsåpa (mmm vad den luktar GOTT!) och handsprit. För ett år sedan så hittade vi nämligen en död katt därnere. Det luktade inte så trevligt då och det luktade inte så najs idag heller... Inte för att det luktade lik direkt, men det luktade mögligt kaffepulver, som var det vi strödde ut för att få bort kadaverlukten. Då för över ett år sedan.

Men nu är det klart.

Och väldoftande.


Ungarna och jag kände oss omåttligt nöjda med oss själva när vi var klara.

Tänk att vi "bara" behövde bo här i nästan tre år innan vi tog tag i det...

Hehe.

Men bättre sent än aldrig.

Nu har vi en härlig matkällare att förvara hur mycket äpplen och gelé och potatis som helst i.

Och i väntan på passande hyllor, så tänker jag resolut släpa ner diverse undanstoppade bord och liknande att förvara grejer i och på. Perfekt!


.......och min mor hade idéer redan när vi flyttade in att det vore ett perfekt ställe för en Halloweenfest.

Hmmm... inte helt fel.


Nu skall jag fortsätta att sticka små yttepyttesockor..

Garn: Fabel

Stickor: nr 2

Maskantal: 40

Och den som tror att det går fort och snabbt att sticka bara för att det är litet... Nope. Inte för mig i alla fall. För det är PILLIGT att sticka på så här smala strumpstickor. Gaaaaaaaaah! Men det blir gulligt som tusan.

Och så har jag kommit på att jag skall införskaffa strumpstickor i trä istället för i metall, för då blir det nog inte lika glidigt. Eller vad tror/vet du, Anitha?

... jag har hittills hunnit så långt som till plektrumstorlek... haha.

Av M - 5 augusti 2009 18:47

Ettan fick köpa sitt livs första Star Wars-lego idag och lyckan var gjord.

Jag upphör aldrig att förundras över hur snabbt tiden kan rinna iväg och hur stora Barnen blir för varje dag.


Det var välbehövligt att åka med mormor i stora bilen till stora staden.

Mycket inhandlades.

Nu har vi bland annat en limeprickig sopborste med skyffel i köket.

Och en knallrosaprickig diskborste.

Mycket nödvändigt.

För det skall vara KUL att städa!

...och nu slipper jag dra fram dammsugaren femtioelva gånger om dagen för att få bort alla smulor och matrester från under bordet. Det blir en del med tre Barn under sex år och en Mamma som är lite halvslarvig och småtokig av sig. Hehe.


Mycket storhandlades, men jag hade förstås glömt listan i bilen.

Nåja, jag fick med det mesta.

Måste dock komplettera imorgon på lokala affären.

Tandkräm och torkade ärtor.

Mmm ärtsoppa... och plättar.

Efter förra veckans sopp/plättsuccé, så bestämde jag ju att en dag i veckan skall det bli ärtsoppa här i huset.

Både nyttigt och ekonomiskt.

...om man kommer ihåg att köpa ärtor, vill säga...


Förskolerektorn ringde precis när vi skulle hoppa in i bilen förresten och jag kommer att få papper hemskickade gällande förskoleplats.

Hon erbjöd Tvåan att börja en vecka innan min skolstart, men jag tyckte att det nog räckte med bara torsdag-fredag veckan innan. Vilket hon höll med om. Så, så blir det. Även om Tvåan helst skulle ha velat börja igår haha. Kompisabstinens.



Av M - 5 augusti 2009 09:19

Sådär.

Häcken är klippt.

Bara att kratta ihop kvar.

Det går så smidigt att klippa med den gamla sortens häcksax.

Inga trassliga sladdar eller tunga bensintankar här inte.

Handkraft.

Muskelkraft.

Och så uppiggande hjälp av Ungarna som ger och gör mig sällskap.

Själskap.


Frukost väntar.

Och lite varm choklad.


Imorgon är en annan dag.

Med gräsklippning.

Då skall jag be om hjälp någon dag med bil och släp och få undan alla trädgrenar (det "råkade" bli några fler nu på morgonen, från ett ytterst skruttigt äppelträd) och ris och skräp som samlats vid boden och garaget.

Vill rensa.

Få undan.

Få fint.

Kunna andas.

Njuta fullt ut.

Av M - 5 augusti 2009 06:43

Jag hann inte mer än lägga mig, innan jag steg upp.

Känns det som.

Gäsp!


Blå himmel och solsken.

Ettan får vänta ännu en dag med stadstripp och inhandlande av Lego Star Wars.

Och jag känner hur både häcken och gräsmattan väntar på att klippas.


Varm choklad nu.

Mitt morgonberoende, sedan jag slutade med kaffe och thé för tre år sedan.

Vet inte vad som är bäst eller värst egentligen.

Men choklad är helt klart godare än koffein hehe.

Av M - 4 augusti 2009 18:32

Ja!

Idag fick jag det mail jag väntat på.

Tvåan har fått förskoleplats.

Och på Ettans gamla avdelning också.

Yes yes yes!

Jag blev alldeles lyckorusig.

Allra mest för att han kommer att få Ettans gamla fröknar... och för att det då kanske finns en chans att även Trean kan komma till den avdelningen till våren sedan.


Så, Uppsala Universitet och Textilvetenskap - here I come. Again. Men det var tio år sedan sist jag pluggade, så det känns lite pirrigt.

Och mitt i all glädje över beskedet, så fick jag en liten molande ångestklump i magen. Det hade ju faktiskt kunnat vara skönt att vara hemma hela hösten och stökat och grejat och Tvåan hade kunnat vara hemma med mig och så vidare...

Men som min kloka mor sade: "du kommer att ångra dig om du inte provar!"

Och hon har ju så rätt.


Jag får väl se hur det fungerar ekonomiskt bara.

Nu kommer det att bli både förskoleavgift, fritids OCH pendelkort.

Men å andra sidan så blir matkontot mindre i veckorna.

Jaja.

Jag får pussla och greja och funkar det så är det ju KANON!

Och så är det ju frågan om hur Trean kommer att ställa sig till det hela.

Hon kommer att vara 8,5 månad när jag börjar och redan nu så kryper hon över hela huset, reser sig mot allt och alla och babblar så ingen annan får någon syl i vädret.

...jag hoppas att det blir ganska mycket självstudier hehe...

Men jaja.

Alla frågor får jag svar på när det väl blir verklighet.

Nu skall jag njuta av vetskapen om att jag kommer bli STUDENT i höst. Hihi.

Kårleg kommer jag ju för tusan att ha också!!!

...hehe nationsliv....... *Fniss*

Av M - 4 augusti 2009 10:20

FIKADAG! 

Bakar.

Kladdkakan klar.

Bulldeg på jäsning.


Fast två av tjejerna bestämde sig för att ha bättre för sig.

Vet inte om det var föda barn eller nåt. Hehe.

Tycker de gör helt rätt i att skippa fika då.

Heja heja heja!!!

(och så kommer min egen förlossningslängtan som ett brev på posten hehe)


Har spikat upp lite tavlor nu på morgonen också.

Och bytt sängkläder.

Tvättar lite också.


Igår rensades det i två av vinbärsbuskarna och minsann om inte ett halvt plommonträd rök med i samma veva.

Jag skulle "bara" knipsa av en död gren på trädet, då jag  i virrvarret av blad och plommon upptäckte att typ halva trädet var väldigt torrt och kalt...

Så fröken Fogsvans fick rycka in.


Nu är det "bara" alla grusgångar som måste rensas.

Oojojoj så hon tjatar om dessa grusgångar. Kan hon inte bara TA TAG I DET nån gång?!

Joho då.

Det skall jag visst det göra.

När LillskrutteTrean inte stoppar in allt grus i munnen längre!!!

Jag förmår inte riktigt att uppskatta hennes kosthållning och tycker att det är liiiiite väl nervskakande att behöva vända upp och ner på henne stup i kvarten...

Av M - 2 augusti 2009 18:35

Igår - efter många om och men och en totalt rengjord spis... - så blev rödavinbärsgelén äntligen klar.

Mums!

Den är ganska väldigt söt, för den ville inte riktigt stelna i första koket.

Så jag kokade om den med lite mer socker och inte förrän en halvtimme senare så såg jag (på geléprovstallriken som fortfarande var full av gelémassa) att den nog faktiskt var perfekt redan i första omgången.

Jaja.

Socker är gott.

Hihi.

Det blev någon liter lättsötad saft också. Jag hade inte så många glasburkar, så jag delade upp saften i olika kokomgångar.

Attans att jag är så noga på att hiva iväg glasburkar lite nu och då.

Jag skall samla på mig fler SMÅ burkar till nästa sommar, för nu blev det gelé i väldigt stora syltglasburkar. Men jag äääääääälskar gelé (hmmm socker) så det går nog åt.

Nu är det bara busken med svarta vinbär som skall plockas av och tas om hand också.

Plus att jag nog tänker försöka tigga till mig lite krusbär av kära mor.

Jag blev så väldans sugen på krusbärsmarmelad och krusbärskräm...

Åååh vad jag vill ha en frysbox!!!

Skall nog ta och göra iordning matkällaren under huset nästa vecka. Sopa ur den och så. Och börja kolla runt på Blocket efter hyllor att inreda den med.

Jag har ju även sex äppelträd och fem plommonträd att skörda och förvara...


Igår gjorde jag även en fascinerande upptäckt.

En stackars bortglömd pelargon som fått flytta från mitt belamrade pysselrum (där den fått vatten kanske en gång varannan månad), den började blomma (med sina sista krafter?!) när den fick komma in till Ungarnas lekrum.

Och titta på blommorna - den ena är helcerise och den andra är spräcklig.

Hihi lustigt.

...hmmm egentligen borde jag väl ha plockat bort blommorna och ställt dem i vas för att låta själva växten satsa sina krafter på att repa sig, istället för att stå i full blom. Men men.

Några av pelargonerna i köket har fått offra sin fägring till förmån för denna vas som jag hittade på loppis för en femma i våras.  Det skär sig så vackert i färgerna.


Kanske ser ni lite av utsikten från lekrummet också, på den första pelargonbilden?

En liten bit av den orensade bersån.

Klippas behövs den också göras, trots att det är bara är en dryg månad sedan sist.

Allting växer som jag vet inte vad just nu. Det fullkomligt knakar och exploderar i hela trädgården.

Det skulle definitivt inte skada att klippa gräset två gånger i veckan, istället för en. Men det har jag varken tid eller lust med. Så det så.


Vill ni se utsikten från lekrummet?

Här på den första bilden så ser man en bit av uthuslängan.

Den sista biten med snickarbod och förrådsrum (där jag i framtiden tänker öppna en liten gårdsbutik med loppis, inredning och hantverk...mmmm).


Här är stora gräsmattan OCH den grusgång som nästa sommar kommer att täckas av jord och besås med gräsfrön. Just nu växer det endast ogräs där.

Orkar inte bemöda mig om att rensa en totalt onödig grusgång. En gång (haha) i tiden så var det säkert en grind i andra änden men nu är det bara grus och ogräs och ett gallerstaket där den slutar mot grannens tomt. Ja grus och grus. ETT gruskorn per kvadratmeter eller nåt. Resten jord. Inte mycket motstånd för tistlar och lupiner, med andra ord.

Tomten sträcker sig för övrigt fram till den gula lekstugan som man ser i bakgrunden.

Och så syns ett av mina stora, älskade Åkeröträd. Jag har två träd med Åkerö, plus ett till träd med höst/vinterfrukt. Och så tre träd med sommarfrukt. Och just Åkerö är mitt absoluta favoritäpple. Mums vad jag längtar till hösten!


 Bersån - orensad och oklippt och full med mygg...

När jag flyttade in så var den fem meter hög.

Efter resultatlös väntan på trädgårdsmästaren (som redan tagit ner häcken som var ÖVER fem meter hög, och som även fått betalt att klippa bersån...) så kom en vän över och tog ner bersån med motorsåg.

Jag hade redan kapat av halva längden med hjälp av en grensax, men såg sedan att bersån behövdes kapas av nästan nere vid marken för att det skulle bli bra. Och jag orkade inte börja om med grensaxen igen...

Nu, två år senare, så har den vuxit på sig jättefint. *Nöjd*


Ååååååååååååh vad jag älskar vårt DRÖMHUS!!!

Det måste nog till en totalt ohållbar ekonomisk kris för att få mig att flytta härifrån.

............eller en stuga vid havet på västkusten...............

Ovido - Quiz & Flashcards