Alla inlägg under oktober 2010

Av M - 13 oktober 2010 20:51

Det bubblar inuti mig.

Av bokstäver.

Ord.

Som vill bli till formuleringar.

Text?


Igår sträckläste jag den nya novellsamlingen av Petter Holmqvist.

"MÄN". 

Köp den - läs den - känn den!


Sista sidan tog slut.

(direkt saknad. Ville inte att det någonsin skulle bli en ände.)

Och då vaknade Minstingen.

Uppför trappan och lade mig ner bredvid slingrig, ringlig Underbaring.

Trasslade in våra ben. Fötter.

Och varma, runda armar kring min hals.

Fick tid att tänka. Reflektera.

Orden har levt i mig hela natten. Hela dagen.

Som betydelsefulla. Eftertänkande. Inspirerande och tankeväckande.


Ikväll, alldeles nyss, ändrade reflektionerna plötsligt riktning.

(eller inte plötsligt egentligen. Snarare långsamt och oundvikligt)

Fokus kom på mig själv. Varför jag inte också. Gör så.

Och jag tänkte att jag trodde att jag hade haft svaret så länge.

Att jag kan skriva. Men att jag inte har (haft) något att berätta. Inte så där så att det kan bli till något större.

Men som så mycket annat jag reviderat om mig själv de senaste månaderna. Åren. Tiden.

Så översköljdes jag av en känsla av självklarhet. Insikt kanske?

Att bara låta berättelsen får växa fram genom fingrar som leker över tangenter och orden bara kommer av sig själva och så föds allting fram utan plan utan tanke utan förberedelse.  

Och jag får bli lika förundrad som en eventuell läsare.

Hur hände det här, liksom.

Ja.

Kanske.


Inuti mig finns lusten.

Ivern.

Behovet.

Att jag nog måste.

Snart.

Oundvikligt.


Orden fattas mig inte längre.

Av M - 9 oktober 2010 17:59

Jag njuter dessa dagar.

Då huset riktigt exploderar av liv.

Sex stycken extra hittade hit idag.

Så nio busråttor (1,5 - 10 år) har samsats inomhus denna gråruggiga oktoberlördag.

Plus en ny liten kisseunge vid namn Lejon som precis flyttat in hos oss.

(vilket är lite lustigt. Att den hette just Lejon när den kom hit, menar jag. För vår tidigare katt *som är försvunnen sedan en vecka tillbaks* heter Greta. Nu fattas det bara en tredje ullboll som heter Anna... Passande i det här Hu(S)et!)

Det har lekts och busats, skrattats och nästan inte alls bråkats.

Flexitracks och bilar, glaskulor och Lego Star Wars.

Fem bakexperter hjälpte mig att göra kanelbullar redo för ugnen.

Mer lek, bus och skratt och en väldans massa tomprassliga bullformar.

Ruljangs kring middagsbordet där en efter en avlöste varann och tallrikar och kastruller länsades.


Det är fullkomligt ljuvligt att få uppleva sådana här dagar.

En känsla av att vara oerhört privilegierad.

Och det bästa av allt - när alla små kompisar har gått, så har jag hela TRE Underbaringar kvar hemma hos mig.

Det är en lycka och en ynnest större än ALLT!

Skapa flashcards