Alla inlägg under juli 2012

Av M - 17 juli 2012 11:25

Det doftar rosor i hela köket.

Violtoner och mycket citrus.

 

Utspridda på kökshanddukar, ligger kronblad och avknipsade snart utblommade blommor.

Gårdagens kvällsregn ligger fortfarande tung mellan bladen och behöver rinna av.

 

Att torka och förvara och använda i mat och bak när sommarlängtan sväller över bräddarna mitt i vintern.

Precis som vi njuter julmusik vid midsommar. Fast tvärtom.

Njuter dem även överallt i huset så länge det går. Snart är tiden för rosor förbi.

 


Av M - 16 juli 2012 09:26

Och jag behöver drömma mig lite.

I äppelträdet hänger färgglada lyktor.

Regnfyllda dansar de i vinden.

Jag vill dansa där under jag också.


Forsatt sjukstuga här för övrigt.

Trean mår bättre vad gäller feber och myggbett, men ser hemsk ut i halsen fortfarande och det värker.

Tvåan fick feber och halsont sent igår kväll och stunder tillbringades med bunke framför sig, då illamående trängde sig på.  Ingenting kom dock. Och till slut somnade han och idag är han loj men inte lika varm.


Magiska måndag, morning på dig!



Av M - 15 juli 2012 07:40

Och det har varit så lite sömn.

Minsta med halssjuka och frenetiska myggbett, feberyriga drömmar och panikvaknande.

Och det har varit så mycket närhet.

Svindlande stormande lycka och lugn trygghet och ovanlig vardag med bitar som faller på plats och.

Jag älskar. Njuter. Är.


Att släppa in och våga ta emot.

Det är grejen.


Och på så många plan. Alla faktiskt.

Så vill jag.

Och vågar.

Nu. Sen. Alltid.


Av M - 11 juli 2012 20:32

Det var så länge sedan jag skrev.

Kanske därför bloggen segar sig och inte hänger med i mina snabba tangenttryckningar och gör så att orden haltar.

Hmm nåväl. Jag skriver nog i ordprogram istället och kopierar in. Då kan jag åtminstone få låta tankarna flöda fritt utan att behöva stanna upp och fylla i tappade bokstäver.


Det har varit.

Ljuvliga veckor.

Turbulenta veckor.

Livsfyllda dagar.

Och överlevnadstimmar.

Kärlek och flyttkartonger, lycka och gråt.

Sena nätter och tidiga morgnar.

För att inte tala om de tusentals mygg som sticks och slås ihjäl, träd som klipps och pryds med kulörta ljuslyktor, rabatter som rensas, frön som sås, lekar som leks, skratt som skrattas och famnar som kramas.


Evighetslånga ledigheter som nu dock börjar naggas i kanten.

Men ännu ett tag.

Inga tider att passa och anpassa sig till. Allt ledigt och öppet.

Det är najs.

Igår kväll kom efterlängtat besök som omedvetet varit rätt nervöst.

Men på bara ett litet tag så förbyttes den nervositeten till glädje i magen.

Gillar!


Och en liten stund i morse.

Hade vi alla våra barn samlade. I vaket tillstånd. Mina som är småstora och Kärlekens som är vuxen.

Fyra rödhåriga i huset, om vi räknar katten. Och det gör vi. Fast jag är ju bara fusk förstås. Men mina fräknar är äkta.

Sedan for min Ettan till en kompis och för ett tag var vi en för lite.

Det varade dock endast just en liten stund, för snart klevs det in genom dörren och räkna, räkna, räkna så var de sju barn i olika åldrar som virvlade in och ut ur huset resten av dagen tills kvällen kom.


Intensivt härligt magisk onsdag.

Lek och skratt och bus och stoj.

Tvåan har precis nattats. Sommartider ger senare vanor. Och jag riktigt märker hur han njuter av att få "vara uppe längre". Få hänga med de lite större en stund extra.

Trean slocknade efter en intensiv lekdag med halsvärk och ett "jag är varm i pannan, Mamma!"

Ettan har återvänt tillsammans med övernattningskompis. Tvspel och fnitterviskningar till långt in på natten räknar jag med.


Och jag längtar hem min Kärlek. Fast jag kommer att sakna hans rödhårigas närvaro.

Skapa flashcards