Direktlänk till inlägg 2 augusti 2009

Trädgårdsdags... skördetider...

Av M - 2 augusti 2009 18:35

Igår - efter många om och men och en totalt rengjord spis... - så blev rödavinbärsgelén äntligen klar.

Mums!

Den är ganska väldigt söt, för den ville inte riktigt stelna i första koket.

Så jag kokade om den med lite mer socker och inte förrän en halvtimme senare så såg jag (på geléprovstallriken som fortfarande var full av gelémassa) att den nog faktiskt var perfekt redan i första omgången.

Jaja.

Socker är gott.

Hihi.

Det blev någon liter lättsötad saft också. Jag hade inte så många glasburkar, så jag delade upp saften i olika kokomgångar.

Attans att jag är så noga på att hiva iväg glasburkar lite nu och då.

Jag skall samla på mig fler SMÅ burkar till nästa sommar, för nu blev det gelé i väldigt stora syltglasburkar. Men jag äääääääälskar gelé (hmmm socker) så det går nog åt.

Nu är det bara busken med svarta vinbär som skall plockas av och tas om hand också.

Plus att jag nog tänker försöka tigga till mig lite krusbär av kära mor.

Jag blev så väldans sugen på krusbärsmarmelad och krusbärskräm...

Åååh vad jag vill ha en frysbox!!!

Skall nog ta och göra iordning matkällaren under huset nästa vecka. Sopa ur den och så. Och börja kolla runt på Blocket efter hyllor att inreda den med.

Jag har ju även sex äppelträd och fem plommonträd att skörda och förvara...


Igår gjorde jag även en fascinerande upptäckt.

En stackars bortglömd pelargon som fått flytta från mitt belamrade pysselrum (där den fått vatten kanske en gång varannan månad), den började blomma (med sina sista krafter?!) när den fick komma in till Ungarnas lekrum.

Och titta på blommorna - den ena är helcerise och den andra är spräcklig.

Hihi lustigt.

...hmmm egentligen borde jag väl ha plockat bort blommorna och ställt dem i vas för att låta själva växten satsa sina krafter på att repa sig, istället för att stå i full blom. Men men.

Några av pelargonerna i köket har fått offra sin fägring till förmån för denna vas som jag hittade på loppis för en femma i våras.  Det skär sig så vackert i färgerna.


Kanske ser ni lite av utsikten från lekrummet också, på den första pelargonbilden?

En liten bit av den orensade bersån.

Klippas behövs den också göras, trots att det är bara är en dryg månad sedan sist.

Allting växer som jag vet inte vad just nu. Det fullkomligt knakar och exploderar i hela trädgården.

Det skulle definitivt inte skada att klippa gräset två gånger i veckan, istället för en. Men det har jag varken tid eller lust med. Så det så.


Vill ni se utsikten från lekrummet?

Här på den första bilden så ser man en bit av uthuslängan.

Den sista biten med snickarbod och förrådsrum (där jag i framtiden tänker öppna en liten gårdsbutik med loppis, inredning och hantverk...mmmm).


Här är stora gräsmattan OCH den grusgång som nästa sommar kommer att täckas av jord och besås med gräsfrön. Just nu växer det endast ogräs där.

Orkar inte bemöda mig om att rensa en totalt onödig grusgång. En gång (haha) i tiden så var det säkert en grind i andra änden men nu är det bara grus och ogräs och ett gallerstaket där den slutar mot grannens tomt. Ja grus och grus. ETT gruskorn per kvadratmeter eller nåt. Resten jord. Inte mycket motstånd för tistlar och lupiner, med andra ord.

Tomten sträcker sig för övrigt fram till den gula lekstugan som man ser i bakgrunden.

Och så syns ett av mina stora, älskade Åkeröträd. Jag har två träd med Åkerö, plus ett till träd med höst/vinterfrukt. Och så tre träd med sommarfrukt. Och just Åkerö är mitt absoluta favoritäpple. Mums vad jag längtar till hösten!


 Bersån - orensad och oklippt och full med mygg...

När jag flyttade in så var den fem meter hög.

Efter resultatlös väntan på trädgårdsmästaren (som redan tagit ner häcken som var ÖVER fem meter hög, och som även fått betalt att klippa bersån...) så kom en vän över och tog ner bersån med motorsåg.

Jag hade redan kapat av halva längden med hjälp av en grensax, men såg sedan att bersån behövdes kapas av nästan nere vid marken för att det skulle bli bra. Och jag orkade inte börja om med grensaxen igen...

Nu, två år senare, så har den vuxit på sig jättefint. *Nöjd*


Ååååååååååååh vad jag älskar vårt DRÖMHUS!!!

Det måste nog till en totalt ohållbar ekonomisk kris för att få mig att flytta härifrån.

............eller en stuga vid havet på västkusten...............

 
 
annkan

annkan

2 augusti 2009 19:48

Jaa- DET förstår jag verkligen!
Ni har SÅ fint- och en helt underbar uteplats/trädgård!!
Mmmm, vilken fin gårdsbutik du kommer kunna ha där... :-)

Kraaam!

http://annkan.bloggagratis.se

 
kistin

kistin

3 augusti 2009 12:51

Vilken underbart fin stor trädgård.

http://krickelin-krickelin.blogspot.com

 
Lotta

Lotta

4 augusti 2009 10:38

Åh så gott med vinbärsgelé, det var riktigt länge sen jag åt det, mums!

http://www./palequeen.blogspot.com

 
Ingen bild

Persil,ja

4 augusti 2009 21:29

Fasiken vad du är DUKTIG!!!! Jag är impad. Att koka gelé är ett heljobb med att först diska burkar och sen koka och du kokar TVÅ ggr.! :D
Vilken härlig kärleksförklaring till huset. Det verkar sanslöst mysigt!!!! Trädgården också!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av M - 18 juni 2020 11:49

Nu har det återigen gått alltför lång tid. Och det är inte brist på saker att skriva om. Tvärtom. Massor behöver komma ut och ner i skrift. Jag har dock insett två saker och det är verkligen inga undanflykter: *Jag behöver en dator. Som står på...

Av M - 8 juni 2020 23:42

Om musik förut varit lika nödvändigt som luft för att kunna andas, så är den nu allt. Jag lever musik...är musik....så där så hela kroppen vibrerar darrar känner i minsta lillacell och nervtråd. Melodier, rytmer, texter, röster... när ens hela varels...

Av M - 5 juni 2020 08:21

Åh jag måste komma igång att skriva igen. Tappade lite sugen då ett låååångt inlägg bara försvann vid publicering bara för att min mobil växlar uppkoppling mellan wi-fi och mobildata när jag skriver i sovrummet. Gaaah. Och på jobbet så har kolleg...

Av M - 23 maj 2020 07:03

En vecka kvar och jag kan knappt bärga mig...jag är otroligt obra på tålamod haha.   I veckan som kommer är det en massa möten och grejer på schemat. Jag får se om det blir fortsatt vabb eller inte. Den där hostan har ju en tendens att sitta i, s...

Av M - 22 maj 2020 19:04

Att längta så jag knappt vet var jag skall ta vägen...   Veckan har bestått av vabb sedan måndag efter lunch. Njutiga hemmadagar och idag åkte vi till en badplats för årets första dopp. Barnen badade, inte jag haha. Jag kunde ju absolut lagligt s...

Skapa flashcards