Alla inlägg den 31 juli 2009

Av M - 31 juli 2009 20:23

På tal om ingenting.


Jag har varit såååå dålig på att odla i år.

SKÄMS på mig!

Jag som innerst inne drömmer om självhushållning i så stor utsträckning som möjligt. Att kanske bli i stort sett självförsörjande åtminstone på somrarna. Jag menar, vi är ju ändå vegetarianer...

Men i år.

Nada. Nix. Helt galet dåligt!

I och för sig så har det ju knappt gått att vara ute de senaste veckorna.

Inte förrän nu de senaste dagarna har vi kunnat njuta av trädgården, för nu verkar myggen ha flytt sin kos. För ett tag åtminstone.

MEN det var ju för sjutton inga mygg här i våras!!!

I våras när det var dags att:

förså inomhus

'fräsa upp potatislandet (det som jag grävde upp helt för hand förra året, gravid och allt. Direkt ur gräsmattan.)

utöka potatis/grönsakslandet

planera för pallkragarna.

Köpa fröer och sättpotatis, lök och så vidare.


Inget av det gjorde jag!

Det var med nöd och näppe som jag hystade i lite frön i pallkragarna före midsommar. Nu växer det så det knakar där och jag känner bara SUCK! Att jag aldrig kan få tummen ur med allt det andra också?! När det väl är fixat så är det ju helt underbart! För att inte tala om när man kan njuta av sitt egenodlade...


Men till nästa år skall det bli ändring.

I vinter skall jag surfa runt på trädgårdssidor och verkligen planera mina och Ungarnas odlingar.

Potatis, grönsaker, blommor, örter och kryddor.

Lite listor (som den listmänniska jag är) kanske förbättrar läget hihi.


Nästa år får även bli pengainvestera-i-trädgården-året:


1. Få upp järngrindar (istället för de stora träschabraken...)

Hur: vad för slags stolpar behövs? Kan jag gräva själv? Hyra grävmaskin (inklusive förare haha)?


2. Gräsmatta istället för grusgång

Hur: Färdig gräsmatta att rulla ut? Jord och gräsfrön?

Vem kör hit jord alt gräsmatta billigast?


3. Klippa de två återstående äppelträden. Och plommonträden. Eventuellt ta ner ett par.

Hur: Ringa killen som fixade några av träden i våras. Han var BRA!


4. Nytt grus till resterande grusgångar (vi har MÅNGA!)

Hur: hämta själv? Hos vem? Kostnad för leverans?



Av M - 31 juli 2009 14:28

Fikacirkusen fortsätter.

Sååå trevligt besök idag av god vän med familj som inte bor alls speciellt långt bort. Ändå har det gått så lång tid sen senast vi sågs att jag inte ens minns när det var.

Min hjärna och minneskapacitet verkar ha krympt en aning efter de senaste 6,5 åren som antingen gravid och/eller ammande. Hjärnan har blivit inbäddad i bebisbomull. Eller nåt.

Och det är faktiskt lite läskigt. Min mor har ibland oroat sig för att hon börjat bli dement och nu går jag själv i samma tankar. Jag fattar inte hur jag kan ha så himla dåligt minne. Kanske något jag borde kolla upp?

Eller kanske hjärnan behöver lite annan stimulans bara. Sådan stimulans som till exempel lite plugg på universitet kan ge... *Ler stort*

...om ett par veckor vet jag med 100%  säkerhet hur det kommer att bli med förskoleplats...


Nu stundar en promenad till mormor och morfar för att se det finns någon hemma.

Ettan är nämligen sugen att åka fyrhjuling.

En sådan där liten för barn.

Han och morfar fixade i ordning den efter att den stått i garaget i kanske 15 års tid och det var en mäkta STOLT Kille som mötte mig när jag kom hem från gammelmorfarsbesök.

Svarta hjälmen på och sedan gasade han iväg en repa på gräsmattan med morfar på bönpallen. Hihi.

Även Mamma fick äran att åka bakpå och HOJ vad det gick!


Det var knappt att jag fick med mig Ettan och Tvåan hem sedan, för Tvåan blev också helt frälst.

Jag skulle nog kunna tänka mig att de skulle vilja bo hos mormors resten av sommaren... OM det innebar att de fick åka fyrhjuling all vaken tid.

Ovido - Quiz & Flashcards