Direktlänk till inlägg 31 juli 2009

Trädgårdsplaner

Av M - 31 juli 2009 20:23

På tal om ingenting.


Jag har varit såååå dålig på att odla i år.

SKÄMS på mig!

Jag som innerst inne drömmer om självhushållning i så stor utsträckning som möjligt. Att kanske bli i stort sett självförsörjande åtminstone på somrarna. Jag menar, vi är ju ändå vegetarianer...

Men i år.

Nada. Nix. Helt galet dåligt!

I och för sig så har det ju knappt gått att vara ute de senaste veckorna.

Inte förrän nu de senaste dagarna har vi kunnat njuta av trädgården, för nu verkar myggen ha flytt sin kos. För ett tag åtminstone.

MEN det var ju för sjutton inga mygg här i våras!!!

I våras när det var dags att:

förså inomhus

'fräsa upp potatislandet (det som jag grävde upp helt för hand förra året, gravid och allt. Direkt ur gräsmattan.)

utöka potatis/grönsakslandet

planera för pallkragarna.

Köpa fröer och sättpotatis, lök och så vidare.


Inget av det gjorde jag!

Det var med nöd och näppe som jag hystade i lite frön i pallkragarna före midsommar. Nu växer det så det knakar där och jag känner bara SUCK! Att jag aldrig kan få tummen ur med allt det andra också?! När det väl är fixat så är det ju helt underbart! För att inte tala om när man kan njuta av sitt egenodlade...


Men till nästa år skall det bli ändring.

I vinter skall jag surfa runt på trädgårdssidor och verkligen planera mina och Ungarnas odlingar.

Potatis, grönsaker, blommor, örter och kryddor.

Lite listor (som den listmänniska jag är) kanske förbättrar läget hihi.


Nästa år får även bli pengainvestera-i-trädgården-året:


1. Få upp järngrindar (istället för de stora träschabraken...)

Hur: vad för slags stolpar behövs? Kan jag gräva själv? Hyra grävmaskin (inklusive förare haha)?


2. Gräsmatta istället för grusgång

Hur: Färdig gräsmatta att rulla ut? Jord och gräsfrön?

Vem kör hit jord alt gräsmatta billigast?


3. Klippa de två återstående äppelträden. Och plommonträden. Eventuellt ta ner ett par.

Hur: Ringa killen som fixade några av träden i våras. Han var BRA!


4. Nytt grus till resterande grusgångar (vi har MÅNGA!)

Hur: hämta själv? Hos vem? Kostnad för leverans?



 
 
annkan

annkan

31 juli 2009 21:31

Mmm, men du har ju mycket pyssel för dig hela tiden ändå. Inte hinner man med allt heller!
Är så impad av dig och alla dina övriga projekt- typ stickning, fixa fint hemma..och inte att förglömma har du ju en familj också.
Du ska se, att med ett helt års planering (med hjälp av Stora barnen) kommer ni nog få det toppen till nästa sommar! Planeringen är väl typ halva jobbet..? ;-)

http://annkan.bloggagratis.se

 
/Anitha

/Anitha

31 juli 2009 23:35

Alltså...jag har ju ett ex (äldsta grabbens pappa) som är åkare...han kan ju fixa alla de där sakerna du behöver ha gjorda, men frågan är ju vad det kommer kosta. Jag kan nog övertyga honom om att ge dig lite rabatt iaf. Jag kan ju kolla med honom, om du vill?

Och du - glöm inte bokrean i februari! (du om någon lär väl knappast göra det iofs...hihi). Det är ju perfekt tillfälle att fynda inspirationsböcker då :-)

Kram!

http://aurora-borealis.bloggagratis.se

 
Anna-Lena

Anna-Lena

1 augusti 2009 21:23

Åh, så härligt med en trädgård.
Önskar jag hade en med.
Hoppas du kommer igång i vår med att så,
det är så roligt.
Jag har olika blommor, bebismajskolv och tomater på våran balkong.
Ska bli spännande att se om majsen hinner bli klar innan det blir för kallt.
Har inte prövat det tidigare.
Barnen älskar att hålla på med sådant.

http://anna-lenanumberone.blogspot.com

 
Ingen bild

Åsa Icewoman

2 augusti 2009 10:06

Hej vännen...jag blir så imponerad av dina dagboksanteckningar...för det finns ingen som skriver med en sån inlevelse som du gör!

Hur som helst så vill jag säga att jag är imponerad av dej och du får lite fart på mig oxå. Så nu har jag lyckats göra lite i ordning i trädgården, renoverat klart mitt kök (nästan iaf, ska bara måla en sista gång sen är det klart) och ungarna är ändå glada och lyckliga.
Ha det så gott vännen...ser fram emot fortsatt läsning!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av M - 18 juni 2020 11:49

Nu har det återigen gått alltför lång tid. Och det är inte brist på saker att skriva om. Tvärtom. Massor behöver komma ut och ner i skrift. Jag har dock insett två saker och det är verkligen inga undanflykter: *Jag behöver en dator. Som står på...

Av M - 8 juni 2020 23:42

Om musik förut varit lika nödvändigt som luft för att kunna andas, så är den nu allt. Jag lever musik...är musik....så där så hela kroppen vibrerar darrar känner i minsta lillacell och nervtråd. Melodier, rytmer, texter, röster... när ens hela varels...

Av M - 5 juni 2020 08:21

Åh jag måste komma igång att skriva igen. Tappade lite sugen då ett låååångt inlägg bara försvann vid publicering bara för att min mobil växlar uppkoppling mellan wi-fi och mobildata när jag skriver i sovrummet. Gaaah. Och på jobbet så har kolleg...

Av M - 23 maj 2020 07:03

En vecka kvar och jag kan knappt bärga mig...jag är otroligt obra på tålamod haha.   I veckan som kommer är det en massa möten och grejer på schemat. Jag får se om det blir fortsatt vabb eller inte. Den där hostan har ju en tendens att sitta i, s...

Av M - 22 maj 2020 19:04

Att längta så jag knappt vet var jag skall ta vägen...   Veckan har bestått av vabb sedan måndag efter lunch. Njutiga hemmadagar och idag åkte vi till en badplats för årets första dopp. Barnen badade, inte jag haha. Jag kunde ju absolut lagligt s...

Ovido - Quiz & Flashcards