Alla inlägg den 21 maj 2012

Av M - 21 maj 2012 23:16

Ord.

Och text.

Kan skapa rent fysiska reaktioner.

Och jag blir svindlig av alla känslor.


Jag älskar't.

Och jag älskar Dig.


Snart stundar tindrande tisdag.

Tänker tiden kan flyga fort till fredag.

Av M - 21 maj 2012 00:05

Ovanlig vardag med härlighelg.

Långhelg. (även om jag var tvungen att jobba på fredagen)


Som ett gäng ungar. Varav tre är av mitt eget kött och blod. Övriga tillkommer i olika mängd och konstellationer, men står mig minst lika nära rent känslomässigt.

Som härjar runt i trädgården. Studsar på studsmatta, klättrar i träd, experimenterar med vatten och bakpulver, fikar picknick, busar, bråkas, kivas och samsas.

Som att Finaste bakar munkar med rosa glasyr och hjärteströssel.

Som att pussa på Underbaringar och Finaste.

Pannkakor, sena kvällsfilmer, oro för krasslig (gammel)mormor. Och en trygg famn som bäddar ner sig bakom mig i soffan med varmaste täcket, bara för att jag inte kan somna förrän jag vet hur det har gått. Vilket betydde mer än vad ord kan uttrycka.

Njuta varm choko på blå utemöbler.

Riva lite kirskål.

Plantera stockrosor.

Räfsa och kratta och klippa.

Småprata med spontanbesökare.

Pussa ännu mer på Underbaringar och Finaste.

Och plötsligt.

Så står det en pianofröken i trädgården och frågar om hon får öva hos oss.

På pianot jag vill bli av med och som tillfälligt står på altanen.

Det är ostämt som tusan, men hon behöver öva fingrarna inför en uppspelning.

Så vi fikar medan hon spelar piano på altanen.

Bara så där.

Som den mest självklara saken i världen.

För klart det alltid kommer förbi en pianist och frågar om hon får spela i trädgården. Eller?!

Musik. Skratt. Ret. Skrik. Mera bus och skratt. Njutigt livfullt.

Som i en film. Nästan. Men verkligt. Och så där helknasigt underbart som det bara kan bli ibland.

Och jag känner hur vårt hus är en så himla bra samlingsplats.

För allsköns figurer och aktiviteter.

Och det skulle kunna utvecklas till att bli en ännu bättre samlingsplats. Med lite mer medveten tanke bakom.


Jag ser framför mig en lekande, levande trädgård.

Pianospel på altanen. Med tillhörande svängom på de grånande ooljade tiljorna.

Rollspel i bersån.

Kurragömma bakom husknuten.

Stickjunta.

Poesikvällar under äppelträdet.

Fikor och samtal.

För och mellan alla åldrar.

Spontana infall och planerade sammankomster.

Gitarrspel och barnbus.

Riddarsvärd och målarpenslar.

Läxläsning och historieberättande.

Bullbak och sockerkaksmums.

Bridge och finsnickeripyssel.

Eldslukare och jongleringsbollar.

Ligga-i-gräset-och-titta-på-molnen och fotbollstrixande.


Ett sammelsurium av underbarheter som förenar människor.

Det vore nåt.


Skapa flashcards