Direktlänk till inlägg 21 september 2011

Middagsprojekt dag 2

Av M - 21 september 2011 20:57

Igår satt jag på Kommunfullmäktige och Underbaringarna smaskade mormormat.

Så, idag var det äntligen dags för projektdag två.


Detta stod på menyn: Brokig böngryta

 

  

Jag föredrar ju färska grönsaker framför frysta för det mesta (fast broccoli och ärtor är stapelvaror i min frys. Smidigt och gott), men när jag nu har sagt (och till och med lovat!) att följa alla recept till punkt och pricka, så fick jag väl lov att göra det.


Nåväl.

Här puttrar det på.

 

Det stod att grytan skall serveras med grovt bröd, men jag kokade även lite ihålig spagetti till.

   


Våra omdömen:

E: ...smakade enbart en endaste liten böna. Han var proppmätt efter våffelfest hos en kompis... :-) Men han tyckte inte om grytan!

V: Det brinner i min mun! Gillar inte!

L: Det var äckligt!

Jag: Förvånansvärt god smak. Frysta grönsaker är dock inte någon höjdare.


Så ja.

Den här grytan kan jag nog tänka mig att fixa som matlåda åt mig själv fler gånger.

DOCK så tänker jag använda mig av färska grönsaker (jag använde mig av frysblandningen Herrgårdsgrönsaker. Typ den enda mixade blandningen på vår affär som inte innehåller ärtor och/eller majs) nästa gång.

Jag tänker även dra ner på saltet rejält.

...och gärna hacka i färsk chili istället för sambal:en.

Grytan blev dock perfekt simmig och urgod att doppa bröd i. Vi mumsade Rallarhalvor, vilket är vårt favoritbröd för tillfället.


...men som sagt. Underbaringarna föredrog att mätta sig med spagetti, ketchup och smörgås...


 
 
adina

adina

21 september 2011 22:38

Känns ju lite oseriöst att ett recept ens innehåller "frysta grönsaker"! Grönsaker som grönsaker liksom, fast frysta tenderar ju att innehålla i alla fall NÅGOT som blir en liten surprise, men hela receptet blir ju å andra sidan en surprise om det inte står vad som egentligen ska vara i det. Nej vet du vad, det där receptet behöver verkligen moddas! =)

http://mammagogen.wordpress.com

M

21 september 2011 22:40

Eller hur?!
Det skall bli jättespännande att laga till det en andra gång, men med lite annan twist. Kanske kanske att till och med Underbaringarna kan gilla det då :-)
För de gillar ju verkligen både bönor och honung och chili och så i vanliga fall.
Hmm undrar om jag skall smygkika på vad jag skall laga till imorgon... hihi det här är så spännande! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av M - 18 juni 2020 11:49

Nu har det återigen gått alltför lång tid. Och det är inte brist på saker att skriva om. Tvärtom. Massor behöver komma ut och ner i skrift. Jag har dock insett två saker och det är verkligen inga undanflykter: *Jag behöver en dator. Som står på...

Av M - 8 juni 2020 23:42

Om musik förut varit lika nödvändigt som luft för att kunna andas, så är den nu allt. Jag lever musik...är musik....så där så hela kroppen vibrerar darrar känner i minsta lillacell och nervtråd. Melodier, rytmer, texter, röster... när ens hela varels...

Av M - 5 juni 2020 08:21

Åh jag måste komma igång att skriva igen. Tappade lite sugen då ett låååångt inlägg bara försvann vid publicering bara för att min mobil växlar uppkoppling mellan wi-fi och mobildata när jag skriver i sovrummet. Gaaah. Och på jobbet så har kolleg...

Av M - 23 maj 2020 07:03

En vecka kvar och jag kan knappt bärga mig...jag är otroligt obra på tålamod haha.   I veckan som kommer är det en massa möten och grejer på schemat. Jag får se om det blir fortsatt vabb eller inte. Den där hostan har ju en tendens att sitta i, s...

Av M - 22 maj 2020 19:04

Att längta så jag knappt vet var jag skall ta vägen...   Veckan har bestått av vabb sedan måndag efter lunch. Njutiga hemmadagar och idag åkte vi till en badplats för årets första dopp. Barnen badade, inte jag haha. Jag kunde ju absolut lagligt s...

Ovido - Quiz & Flashcards