Alla inlägg under mars 2010

Av M - 1 mars 2010 10:07

Idag är jag en "besvärlig" medborgare.

Som ifrågasätter och kritiserar.

Och mailar bilder på hur det ser ut vid rödljuset här på orten och ifrågasätter hur det kan få se ut så här.

Bilderna tog jag igår förmiddags, men det såg likadant ut i morse. Förutom att det var ännu mer snö, förstås.

Detta är det enda "säkra" övergångsstället för alla de barn som skall ta sig till skolan...

Undrar hur många det är av de barn som går själva till skolan som går vid rödljusen som de har lärt sig eller hellre sneddar över stora riksvägen på ställen där det INTE är halvmeter höga vallar men å andra sidan inget övergångsställe?

Skall det behöva hända en olycka innan något görs?

För att inte tala om att tillgängligheten för alla de som inte kör bil (och speciellt för de funktionsnedsatta som här blir verkligt funktionshindrade) blir kraftigt nedsatt.         

Det skall bli intressant att se vad jag får för svar.


Och nej.

Jag blir inte upprörd över en engångsföreteelse.

Utan det är så här det har sett ut i princip större delen av vintern.

Och i början så var det lätt att ha överseende, för den myckna snön kom nog som en stor överraskning för de flesta.

Men nu.

Nu borde beredskap finnas.

Nu är snön ingen nyhet längre.

Och jag begär inte att minsta lilla snökorn skall plogas bort så fort de singlar ner från luften.

Men att trottoarer och övergångsställen blir tillgängliga för alla och speciellt för våra barn  och ungdomar och människor med behov och hjälpmedel (vagn, rollator, rullstol, kryckor och så vidare) som inte har några alternativ till framkomlighet.

Det tycker jag är det minsta man kan begära.


Uppdatering:

Min mor har också legat på angående ljussignalerna idag.

Hon ringde redan i morse och fick svaret att någon skulle ta tag i det, men idag när en skolklass skulle fram och tillbaks till biblioteket så hade ännu ingenting gjorts. Nu när hon ringde senast och undrade vem som tar ansvaret  om något barn rutschar ut i vägbanan då blev det fart. Åtminstone som det lät på telefonen.


Och jag fick precis ett samtal. Från en ansvarig person på kommunen som hade fått mitt mail.

Som sade att snöröjningen vid ljussignalerna inte ligger på kommunen utan på Vägverket. Och så fick jag ett telefonnummer till någon på PEAB.

MEN!

Det "lustiga" är att min mor - som var med mig när jag tog bilderna - hon ringde ju redan i morse och klagade och blev då också hänvisad till PEAB som då talade om att de hyr en kille från kommunen som skall sköta det åt dem, men att han inte gör ett bra jobb.

När jag berättade det för personen från kommunen som jag hade på andra sidan luren, då sade han raskt: "Jag skall se till att få bort det där direkt."

Haha.

Besvärliga familjen.

Men ändå, suck.

Jag vet inte vad jag skall tro och tycka egentligen.

Fast jag är glad för att människor snart skall kunna börja använda övergångsstället igen i alla fall.


Uppdatering igen (kl 14.54):

Ah, nu fick jag mail att mitt mail har vidarebefordrats även till Vägverket. Najs.

Ovido - Quiz & Flashcards