Direktlänk till inlägg 27 februari 2010

Sushi, snor och snöras

Av M - 27 februari 2010 12:45

Sushi.

Har jag varit sugen på att göra sedan innan jul.

Det var över tio år sedan sist jag gjorde det själv hemma.

Så när suget kom där innan jul så köpte jag hem det mesta jag skulle behöva.

Det var en ganska lustig inför-jul-mathandlings-lista jag hade med mig till stora affären.

Rödbetssallad, grönkål, wasabi, risvinäger och ischoklad.

Fast jag köpte inga noriark.

Så.

Det har inte blivit någon sushi.

Har inte orkat.

Inte haft tid.

Inte haft några noriark.

Ungarna har inte velat ha.

Och så vidare och så vidare.


Men så igår.

Så blev suget för stort för att kunna stoppas.

Inspirerad av bästaste A och hennes strålande idé med sushibollar, så bidde det årets hittills godaste middag igår.

  

Och så Ungarna käkade.

Ettan fastnade för smaken av sushirisvinägern redan när jag fixade riset. Vilket var toppen, för då ville han så klart prova det färdiga riset också och tyckte att det var jättegott.

Dessutom så blev det ju liksom lite bättre när de själva kunde välja tillbehör och pålägg och oj så det doppades i både soja och wasabi.

  

Mmmmums!!!

Lite korv och makaroner på det, så var det proppmätta Underbaringar som lämnade bordet.

  

(och om ni trodde att de bollar som rullades i första omgången räckte, så har ni helt fel. Det blev till att ställa sig och trilla "några" stycken till... och kvar lämnades det fem ynka små risbollar för mig att njuta av idag).

Dessutom så passade jag på att duka med de djupa tallrikar jag har från servisen "Tokio", Gefle porslin. Jag tyckte det kändes lite passande.


Inatt har vi varit vakna i stort sett hela natten.

Trean har haft en snorkran öppen på max. Lägg därtill hosta och öronvärk, så blev det inte så mycket vila. För någon av oss.

Därför ställdes dagens lekdejt in och vi tog oss istället en snabbis till barnloppis och Kupan och svalkade såriga halsar med glass i cafeterian. Mums det också.

Ettan försvann på loppisen (hem till en kompis. Inte försvann-försvann) så det är bara jag och Minstingarna hemma just nu.

Trean ligger och andas tungt och varmt mot min hals.

Och Tvåan undersöker det avtagbara axelband som hör till en knallrosa klänning som jag idag piggade upp byn med.

Iförd denna knallrosa skapelse (och med termobyxor under), så stod jag imorse uppe på altantaket och skottade undan all den snö och is som hustaket hade släppt ifrån sig under natten och morgonen.

(mor min har bildbevis, för hon kom förbi med mobilkameran i högsta hugg haha).

Jisses vad det brakade och skakade när tösnön dundrade ner. Trodde nästan att taket skulle rasa in, eller att vädergudarna släppte ner jordens åskväder där vi satt vid frukostbordet.

Men se, det var bara "lite" snö som töade ner.

För tö, det har vi.

Många plusgrader och det känns hur konstigt som helst efter de föregående månadernas iskyla.

Kanske blir det en vår trots allt?

 
 
/Anitha

/Anitha

27 februari 2010 15:44

Vad kul att min idé funkade! Ska testa den på mina ungar nån av dagarna nästa vecka, tänkte jag :-) Och du...det där kortet av dig på taket med termobrallor och rosa klänning - du inser förstås att det är publiceringsplikt på sånt, va? ;-)

Hoppas lillskruttan piggnar till snabbt igen! Kram :-)

http://aurora-borealis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Veronica/Edvina

27 februari 2010 20:48

Hmmm kan vi inte få se bildbevisen :)
Ina älskar sushi fast då bara riset resten får mamma äta upp o det går ju bra det oxå o soya. Sist när jag inte tittade sörplade hon i sig hela skålen... jippie... under att hon inte blir sjuk...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av M - 18 juni 2020 11:49

Nu har det återigen gått alltför lång tid. Och det är inte brist på saker att skriva om. Tvärtom. Massor behöver komma ut och ner i skrift. Jag har dock insett två saker och det är verkligen inga undanflykter: *Jag behöver en dator. Som står på...

Av M - 8 juni 2020 23:42

Om musik förut varit lika nödvändigt som luft för att kunna andas, så är den nu allt. Jag lever musik...är musik....så där så hela kroppen vibrerar darrar känner i minsta lillacell och nervtråd. Melodier, rytmer, texter, röster... när ens hela varels...

Av M - 5 juni 2020 08:21

Åh jag måste komma igång att skriva igen. Tappade lite sugen då ett låååångt inlägg bara försvann vid publicering bara för att min mobil växlar uppkoppling mellan wi-fi och mobildata när jag skriver i sovrummet. Gaaah. Och på jobbet så har kolleg...

Av M - 23 maj 2020 07:03

En vecka kvar och jag kan knappt bärga mig...jag är otroligt obra på tålamod haha.   I veckan som kommer är det en massa möten och grejer på schemat. Jag får se om det blir fortsatt vabb eller inte. Den där hostan har ju en tendens att sitta i, s...

Av M - 22 maj 2020 19:04

Att längta så jag knappt vet var jag skall ta vägen...   Veckan har bestått av vabb sedan måndag efter lunch. Njutiga hemmadagar och idag åkte vi till en badplats för årets första dopp. Barnen badade, inte jag haha. Jag kunde ju absolut lagligt s...

Ovido - Quiz & Flashcards