Direktlänk till inlägg 11 januari 2010

tjejtoa vs killtoa...

Av M - 11 januari 2010 09:41

Efter att ha hört ett utrop: "uäääh tjeeejtoan!!!" i ett barnprogram på Bolibompa, så slog mig tanken:

Vad är syftet med att ha "tjejtoa" och "killtoa" i Ettans förskoleklasslokaler?

Toalett som toalett, liksom.


Skillnad vore väl om barnen var större och den ena var en ren pissoar.

Nu är det vanliga toalettutrymmen med en toalett och dörr som går att stänga och låsa.

I en lokal för SEXåringar.



Skall nog fråga personalen hur/vad/om de har tänkt.

För det är ju personalen som har märkt upp dörrarna med olika skyltar för flickor respektive pojkar.

Med en bra motivering så kan jag väl kanske köpa det i så fall.

Kanske. *Flin*


Hur tänker ni som läser?

Jag kanske bara skriver i affekt efter mitt förra inlägg... hehe.

 
 
Sonia P

Sonia P

11 januari 2010 10:45

Skitfånigt om du frågar mig!
Men samhället älskar att dela upp så mycket som möjligt; kill - tjej, åldergrupper och klassgrupper! Oj vad långt vi har kommit i Sverige - inte!
Har du förresten sett den där fåniga fiskleken som någon på FB har startat eller den där färg på din BH bara för att männen ska bli förvillade, jag menar vad faan håller folk på med?
Kram S

http://www.salaallehanda.com

 
blackart

blackart

11 januari 2010 12:06

Hittade inget sånt på lågstadienivå, men på mellanstadiet. men då e det annat, tycker jag, när det ska börjas med mens o liknande... men lågstadiet? näää, jag säger trams. det är kanske lokaler som varit för äldre barn förut?

http://dildo.icky.se/#home

 
Morgana

Morgana

11 januari 2010 12:39

Sonia: ja visst är det fånigt?
Fisklek, förresten?!
Behåleken såg jag också och ficks massa mail, men suuuuck liksom.

Blackart: ja verkligen. Kroppslig utveckling och pubertet och allt sånt, då vill man ju vara mer privat.
Men i förskoleklass?
Och inte är det gamla lokaler heller.
Permanenta "baracker", där förskoleklass och ettor "häckar".
Och skyltarna är ditsatta av någon personal. Vanliga laminerade papper... (har jag för mig, jag får väl uppdatera imorrn när jag har följt Ettan till skolan)

http://queenofnight.bloggplatsen.se

 
agata

agata

11 januari 2010 14:42

Haha. Håller med. Helt knasigt!

Vi har likadant på min arbetsplats - två identiska toaletter (ingen pissoar eller annat) som obegripligt nog har varsin skylt som signalerar dam respektive herr. Why?!

Knasigast är ändå att vissa så benhårt håller på detta, så om damtoaletten är upptagen så tar de inte den lediga intill utan väntar tills det blir ledigt. Fullständigt vrickat om du frågar mig!

Berätta inte för någon, men en mörk natt tog jag och en kollega och skruvade ner herrskylten och skruvade upp den intill damskylten. Förvirrande för kollegorna. Underhållande för oss. ;-)

http://agata99.blogspot.com

 
Morgana

Morgana

11 januari 2010 15:09

agata: hahaha vad skoj ;-)
Men det där om att inte kunna gå på den andra toaletten. När det gäller vuxna människor så är det en sak om man medvetet väljer att inte gå in på den andra toaletten (= fånigt, om du frågar mig).
Men jag tycker att det är beklämmande med barn som går och håller sig jättelänge och kanske får ont i magen, eller kissar på sig, bara för att "deras slags" toalett varit upptagen länge. Det är ju så tokfel.

Min egna Son och andra i hans klass har berättat att man inte "ska" gå på tjejtoan/killtoan om man inte är tjej/kille... och tjejerna har förfasat sig över mig, när jag varit in på toaletten med killskylt och tvättat händerna. Helknasigt!
Dock så berättar jag för min Grabb att han får kissa på (hmm... i) vilken toalett som helst. Så det så.

http://queenofnight.bloggplatsen.se

 
/Anitha

/Anitha

11 januari 2010 16:01

Ja, det här är utan tvekan märkligt. Det finns bara en enda anledning att märka toaletter olika, och det är om den ena innehåller pissoar. Ur hygiensynpunkt kan man förvisso hävda att det skvätter mer med killar som står upp och kissar, och det kan kännas fräschare för oss andra som sitter ner att slippa gå dit - men samtidigt lär ju även killarna sitta ner när det är dags att göra något mer än att bara kissa. Även det argumentet faller alltså. För övrigt tycker jag det är helt galet att använda benämningen "tjejtoa" och "killtoa" för barn i den här åldersgruppen. Ska man ha någon uppdelning, så ska det i så fall vara "stå-toa" och "sitt-toa". Det finns ingenting som säger att killar SKA stå och kissa, och många sitter. Faktum är att män över 40 BÖR sitta och kissa, eftersom det minskar risken för prostatacancer (de tömmer blåsan bättre när de sitter ner).

Kan ju också nämna att vid UU (i Engelska Parken åtminstone, så existerar inte begreppet tjej- och killtoa. Och det fungerar alldeles utmärkt.)

Nej, bu för dagis som gör en sådan könsuppdelning av toaletterna. Där får de allt tänka om.

http://aurora-borealis.bloggagratis.se

 
Martina

Martina

12 januari 2010 18:32

Kan bara hålla med dig! What´s the point??
Redan HÄR formar samhället våra små barn. Tjejer ska vara tjejiga och killar killiga. *killiga som i grabbiga - inte kittliga* ;)

Som ett exempel så försökte jag köpa lite scrapbooking till vår nu 7-årige son i julklapp. Hittade inte ett neutralt paket!! Det fanns dock massor av "My sweet princess" "Happy Girl" osv.

Tror iofs inte att vår son hade brytt sig så värst mycket om själva paketeringen, men det STÖR mig att det inte går att få tag på neutrala ogenusriktade (finns detta ordet? :)) barnsaker. Nä, antingen är det BARA för tjejer, eller BARA för killar...

Frågan är ju HUR vi ska kunna få ett jämställt samhälle, när det redan i denna ringa ålder är sån stor skillnad?!!
Tål att tänkas på och diskuteras vidare anser jag!

Kram och Hej :)

http://www.moremarketing.se

 
Ingen bild

JsN

12 januari 2010 20:30

Gissar att det beror på att flickorna ska slippa småpojksstänkta toaletter. Och det tycker jag är alla sittares rätt att slippa. Men bättre vore ju att alla barn fick lära sig att sitta och kissa.(Det gäller såvitt jag förstått alla pojkar att de tömmer blåsan bättre sittandes)

 
Morgana

Morgana

13 januari 2010 09:23

Men även pojkar sitter ju ner på toaletten, åtminstone om de måste bajsa, så då håller inte det argumentet heller om att alla sittare skall slippa kisstänk. Eller bajsar inte pojkar under skoltid, kanske...

Själv så lär jag mina Barn att sitta ner och kissa och om de inte gör det (morfar står ju upp och kissar...*L*), så måste de kolla efteråt så det inte kommit utanför. Har det gjort det, så torkar de upp efter sig.
Och även om alla barn inte får det med sig hemifrån, så är det väl inte svårare än att man tar upp det på samlingen vid något tillfälle i så fall?

Har inte fått tillfälle att fråga personalen ännu, men jag återkommer med deras svar när så har skett ;-)

http://queenofnight.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anne Lene

13 januari 2010 21:50

Ja visst är det märkligt... på Elliots avdelning är det inte så men där tycker jag dom ist har för få toaletter. 2 st på 36 barn.
I skolan där våra barn går blir det bestämde toaletter på mellanstadiet.

Fråga varför...ska bli intressant att läsa svaret :)

 
Lycke

Lycke

14 januari 2010 10:21

Tack för din goa kommentar och vad härligt att du blev glad av mitt inlägg :)))
Ja, vad fånigt - klart det inte behövs skilda toaletter på dagis!!! På barnens dagis hade de dock inte skilda toaleter så de har nog begripit mer häruppe då, hihi...!

Kramhögar Lycke

http://till-vidas-ara.blogspot.com

 
Morgana

Morgana

14 januari 2010 11:19

jag kanske skrev lite otydligt.
Men det är i Ettans förskoleklass det är så här. Sexårsverksamhet/lekis/"nollan"...
På vanliga förskolan så har de lyckligtvis ingen uppdelning.
:-)

http://queenofnight.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av M - 18 juni 2020 11:49

Nu har det återigen gått alltför lång tid. Och det är inte brist på saker att skriva om. Tvärtom. Massor behöver komma ut och ner i skrift. Jag har dock insett två saker och det är verkligen inga undanflykter: *Jag behöver en dator. Som står på...

Av M - 8 juni 2020 23:42

Om musik förut varit lika nödvändigt som luft för att kunna andas, så är den nu allt. Jag lever musik...är musik....så där så hela kroppen vibrerar darrar känner i minsta lillacell och nervtråd. Melodier, rytmer, texter, röster... när ens hela varels...

Av M - 5 juni 2020 08:21

Åh jag måste komma igång att skriva igen. Tappade lite sugen då ett låååångt inlägg bara försvann vid publicering bara för att min mobil växlar uppkoppling mellan wi-fi och mobildata när jag skriver i sovrummet. Gaaah. Och på jobbet så har kolleg...

Av M - 23 maj 2020 07:03

En vecka kvar och jag kan knappt bärga mig...jag är otroligt obra på tålamod haha.   I veckan som kommer är det en massa möten och grejer på schemat. Jag får se om det blir fortsatt vabb eller inte. Den där hostan har ju en tendens att sitta i, s...

Av M - 22 maj 2020 19:04

Att längta så jag knappt vet var jag skall ta vägen...   Veckan har bestått av vabb sedan måndag efter lunch. Njutiga hemmadagar och idag åkte vi till en badplats för årets första dopp. Barnen badade, inte jag haha. Jag kunde ju absolut lagligt s...

Ovido - Quiz & Flashcards