Direktlänk till inlägg 9 december 2009

Arg och besviken!!!

Av M - 9 december 2009 09:28

Trots att det var igår jag öppnade kuvertet - med en dålig magkänsla... - så är jag fortfarande arg, ledsen, upprörd och besviken över barnomsorgsplatsbeskedet.

Förstår inte varför ingen lyssnar eller kan ta hänsyn till de behov en familj kan ha?!

Det handlar inte om att jag vill bli särbehandlad på något vis.

Det handlar om att jag vill bli lyssnad på.


Jag är som sagt ensamstående.
Med tre Barn.

Ettan (6 år) går i förskoleklass borta på skolan.
Tvåan (2,5 år) går på förskolan S.
Trean (då 13 månader) kommer att gå på förskolan G .
All verksamhet öppnar kl 06.
Mitt tåg går 06.27

Det FÖRSTA tåget av två och en buss som jag måste hinna med.

Jobbet ligger 7 mil hemifrån och utan varken bil eller körkort så tar jag mig till jobbet med hjälp av tåg och bussar.

Missar jag det första tåget så kan jag lika gärna stanna hemma den dagen, för då hinner jag inte mer än dit förrän jag skall åka hem igen.

Enkel resa med de byten som behövs tar 1,5 timme. Om jag inte missar någon anslutning vill säga.
Jag har varken bil eller körkort utan GÅR med vagn och ståbräda fram och tillbaks mellan hemmet-förskola-skola-tågstation varje dag.


Fsk G ligger visserligen på vägen till fsk S, men det blir ytterligare ett "moment" som kan kännas stressigt för både Barnen och mig. Och det tar och skall få ta tid att lämna Barnen på förskolan.

Jag vill inte behöva "kasta in" mina Barn på morgonen, bara för att tiden inte räcker till.

Men jag kan ju liksom inte styra tågtidtabellen?!

Skolan ligger sedan en kvarts promenad från fsk S. Minst. Och så tillbaks till tågstationen och hinna över järnvägsövergången innan bommarna går ner för att tåget (som jag måste hinna med!) kommer.

Tänk er snö och blåst och oplogade trottoarer klockan sex på morgonen...

Jag har ingen som kan hoppa in och hjälpa mig eller fixa hämtning och lämning.

Jag har ingen att spela med och kunna gå omlott med och jämka tider med.
Och även om jag hade det, så vill jag inte vara beroende av andras goda vilja när jag betalar för barnomsorg. Helt sanslöst.


Jag har ändå dragit ner min tjänst till 75% och tar resten i föräldrapenning, just för att pendlingen tar så mycket tid.

Ändå är jag borta från Barnen en timme MER än när jag jobbade heltid på orten... Helt sjukt.

Har försökt bli omplacerad tillbaks till orten, men det är tydligen kört det med.

Och så nu all stress att behöva hämta och lämna på tre olika ställen utöver att passa tågtider och stämpleklockor.


Och NEJ.

Jag skriver inte det här för att jag tycker synd om mig själv.

Jag bara konstaterar att det är så här det är och det är så här det kommer att bli.


Jag har bönat och bett och stått i kö sedan i somras för att Trean skall få börja på Tvåans avdelning.

Men ingen har lyssnat.

Jag är så arg och besviken att jag bara vill grina.


GRRRRRRRRRRRRRRRRRR och MORRRRRRRRRRRRRRRR!!!


Fy tusan så ledsen jag blev igår.

Och arg.

Tidningen nästa, tror jag...


***


Lite ytterligare:


"De" har bestämt att just fsk G skall vara en småbarnsavdelning, för barn mellan 1-2 år.

Och det säger jag ingenting om.

Det finns både fördelar och nackdelar att dela upp barn på det viset.

Själv tycker jag att det finns flest fördelar med en åldersblandad grupp (syskonavdelning kallades det här förut och förut hade man även syskonförtur om man hade syskon på den avdelningen.. det finns det ICKE längre).

Fsk G var en småbarnsavdelning även i augusti - när Tvåan skulle börja på förskolan igen. Då var Tvåan två år. Men jag hade tydligt och klart förklarat mina skäl till varför jag ville ha honom på fsk S (där Ettan har gått hela sin förskoletid). Och då kunde ett undantag göras. Och inte bara för honom.

Vad jag då inte förstår är varför ett undantag inte kan göras även nu?!

Och Trean har stått i förskolekö ända sedan jag ställde Tvåan i kö och motiveringen till att jag vill ha fsk S har varit den samma för båda precis hela tiden.

Det är därför det är såååååååååå frustrerande!!!

Jag har berättat för både rektor och placeringsansvarig att jag vill att Trean skall gå där.

Jag har berättat för personalen att jag hoppas att Trean skall få gå hos just dem.

Och personalen har uttalat till mig att även de hoppas på att få Trean hos sig när det är dags för henne att börja på förskolan.


Trean kan dessutom gå själv. Ja, går och går. Hon springer och klättrar, rättare sagt.

Hon äter själv med gaffel och sked och hon dricker ur vanligt glas.

Och hon kan visa vad hon vill med gester, miner och bubbel - när det inte kommer ett par enstaka ord förstås.

Hon är lätt att natta och älskar att leka med andra barn och är inte vidare blyg av sig.

Det hon inte kan, det är att byta blöja själv och klä på sig själv (om inte kalsonger på huvudet gills hihi).


Gaaaah!

Men som sagt.

Det är väl det skäl jag kan tänka mig de har för att placera Trean på fsk G.

Och okej om kommunens planer hade fungerat som tänkt.

Att fsk G's avdelning skulle få lokaler i samma hus som de övriga avdelningarna med flytt nu efter jul.

När man kommer så tidigt som jag och mina Ungar då måste göra, då lämnas ändå alla Barn på samma ställe för att sedan gå till respektive avdelning i tid för frukost. Och då hade det ju funkat, även om det inte hade varit optimalt (jag har även andra skäl till att inte vilja ha fsk G).

MEN nu har den flytten inte blivit av.


Dessutom så finns det väl en poäng i att Trean varit till fsk S två gånger per dag sedan hon var nyfödd, när vi hämtat Storesyskon?

En poäng i att hon nu RUSAR in det första hon gör när vi skall lämna Tvåan... och inte vill gå därifrån? Utan blir arg som ett bi, för att hon inte får stanna och leka.

En poäng i att hon redan känner pedagoger, barn och lokal och sätter sig och leker självmant så fort vi kommer dit?

En poäng i att ALLA andra barn på avdelningen formligen avgudar henne och vill leka och bära och ta hand om och vara kompis med?

En poäng i att hennes egen Storebror finns där som en trygghet och lekkamrat när det blir långa dagar när jag jobbar?

För Trean och Tvåan leker så himla bra tillsammans.

Ofta när jag tagit upp Trean i famnen, så kommer Tvåan och säger "Släpp ner Trean, jag vill leka med Trean!!" Och så springer de iväg och Trean skrattar så hon tjuter.


Så jag är fortfarande ARG.

Och ledsen.

Och besviken.


 
 
frida j

frida j

9 december 2009 13:19

Men herre, jag blir helt matt av att bara tänka på dina framtida morgonar! Jag kan inte ens tänka mig hur stressad du kommer att vara, det är ju helt ohållbart. Jag hoppas verkligen att det löser sig på ett eller annat sätt. Bästa hade väl varit ett jobb på orten. Kram!

http://fridajensen.blogg.se

 
Ingen bild

Skrumlan

9 december 2009 14:10

För bövelen!!!
Gå till tidningen, ring och härja. Gör det som krävs för att få in ungarna på samma ställe. Herre gud, va matt jag blir av bara tanken på att hinna med i dina mornar.
Jag har inte heller körkort (övningskör men utan ekonomi till att köpa bil). Så varje morgon trampar jag iväg på min gamla knarr med gossen där bak. Oavsett väder.
Och är det snö eller halt så börjar jag färden hemifrån kl 6 när jag ska infinna mej på jobb klockan 7.

Hoppas det löser sej!
Kram Johanna i skåne

 
/Anitha

/Anitha

9 december 2009 16:32

Nääää! Vilka...kokosnötter! Jag håller tummarna att de kommer på bättre tankar. Logistiken för oss enastående mammor MÅSTE ju fungera, annars faller ju precis allting. Förstår att du blev besviken...

Kram!

http://aurora-borealis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Veronica/Edvina

9 december 2009 21:11

Fy bubblan. o jag som trodde att det inte fanns regler utan undantag. Hon är ju redan inskolad vad fanken tänker de på? Har du pratat med personalen o hört om inte dom kan göra några påtryckningar??
Kramisar

 
Anna-Lena

Anna-Lena

21 december 2009 01:32

Fy tusan så tokigt.
Hoppas det löser sig.
Kram

http://anna-lenanumberone.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av M - 18 juni 2020 11:49

Nu har det återigen gått alltför lång tid. Och det är inte brist på saker att skriva om. Tvärtom. Massor behöver komma ut och ner i skrift. Jag har dock insett två saker och det är verkligen inga undanflykter: *Jag behöver en dator. Som står på...

Av M - 8 juni 2020 23:42

Om musik förut varit lika nödvändigt som luft för att kunna andas, så är den nu allt. Jag lever musik...är musik....så där så hela kroppen vibrerar darrar känner i minsta lillacell och nervtråd. Melodier, rytmer, texter, röster... när ens hela varels...

Av M - 5 juni 2020 08:21

Åh jag måste komma igång att skriva igen. Tappade lite sugen då ett låååångt inlägg bara försvann vid publicering bara för att min mobil växlar uppkoppling mellan wi-fi och mobildata när jag skriver i sovrummet. Gaaah. Och på jobbet så har kolleg...

Av M - 23 maj 2020 07:03

En vecka kvar och jag kan knappt bärga mig...jag är otroligt obra på tålamod haha.   I veckan som kommer är det en massa möten och grejer på schemat. Jag får se om det blir fortsatt vabb eller inte. Den där hostan har ju en tendens att sitta i, s...

Av M - 22 maj 2020 19:04

Att längta så jag knappt vet var jag skall ta vägen...   Veckan har bestått av vabb sedan måndag efter lunch. Njutiga hemmadagar och idag åkte vi till en badplats för årets första dopp. Barnen badade, inte jag haha. Jag kunde ju absolut lagligt s...

Skapa flashcards