Alla inlägg den 16 november 2009

Av M - 16 november 2009 19:49

Tandfén kom och hälsade på natten till idag.

En skinande blank guldtia lämnade hon i present också.

Ettan tappade nämligen sin allra första på-riktigt lösa tand igår.

Han var ju redan tandlös i överkäken, men de framtänderna slog han ut förra julhelgen efter en olycklig störtdykning PÅ soffarmstödet när han lekte hopp och skutt i soffan... AjajajAJAJAJ kan jag säga om det. Båda framtänderna gick av vid roten, men endast den ena var lös nog att dras ut av akuttandläkare dagen därpå. Min Älsklingen var en sååååååå tapper Hjälte och skrek inte det minsta. Han bara grät stilla och härdade ut.

Den andra tanden satt hårdare fast, så den vickade han till slut loss i våras någon gång.


Men nu var det alltså den första lösa tanden - på riktigt.

Och som den har varit lös.

I massor av dagen.

Och så till slut.

Igår.

Så var den så lös att han kunde snurra den ett helt varv.

Och jag fick flashbacks till min egen barndom och den där egendomligt skräckhärliga känslan av att snurra på en tand och sedan inte kunna snurra tillbaks den igen. Att ha en tand bak-och-fram i munnen. Eller på tvärsen.

Och efter en hel massa snurrande och sticka in tungan under tanden och "titta Mamma, jag kan böja den helt bakåt!" så gav min Ettan upp ett litet lyckoskrik och strålade med hela ansiktet och jag förstod.

Sedan blev det fotografering och letande efter lilla tandburken.

Jämförelse med de utdragna tänderna och mängden blod inuti tanden har det också blivit.


Och så inatt kom hon.

Tandfén.

Kanske kommer hon snart igen, för tanden bredvid den tappade är också lös.

Skapa flashcards