Alla inlägg under september 2009

Av M - 7 september 2009 12:46

För nu har jag även grävt av en spade.

Eller egentligen två.

En i våras när jag skulle vårbruka trädgårdslandet.

Då grävde jag av en sån där märkesspade (Feskarn's eller nåt).

I lördags skulle jag gräva upp vår skruttiga rabarberplanta för att flytta den till ett mer passande ställe och sedan plantera vår nyfådda krusbärsbuske i hålet som blev över.

Men icke.

Jag hann bara börja så knäckte jag den nya spaden också.

Den med trähandtag och allt.

Knak sade det.

Jag är stark.

Jag sade ju det.


För övrigt så hade jag så mycket att blogga om igår.

Och så gick jag och somnade när jag nattade Ungarna.

Jaja, så kan det gå.

Kroppen stänger av sig själv när jag vägrar lyssna på dess trötta rop.

Just nu ropar den efter lite varm choklad.

Det hör jag bestämt.

Haha.


Lillskruttan och jag har varit på politikjobb hela förmiddagen.

Snart är det hämtdags på skola och förskola.

Lite tidigare än beräknat.

Härligt, tycker jag.

Vad Ettan och Tvåan tycker om den saken återstår att se. De vill ju leka med kompisarna...

Av M - 5 september 2009 21:17

Jag får redan nu frågan (läs: från min mor, så nu kan hon läsa här hihi) om vad jag önskar mig när jag fyller tjugo plus.

Haha nädå.

Jag skäms faktiskt inte för min ålder.

I vinter blir jag 35.

Vill egentligen inte fira födelsedag. Samtidigt som jag innerst inne är vansinnigt förtjust i att bli firad. Knasigt, va?

Jag tycker det känns pinsamt att bli uppmärksammad och uppvaktad och översköljs alltid av skuldkänslor när kvällen är till ända, för att jag kanske inte låtit tillräckligt tacksam eller uppskattande. Ännu mer knasigt, va?


I alla fall.

Här kommer svaret.

Jag önskar mig en fertil kropp när jag fyller trettiofem.

Hihi.

Ettan pratade så sent som idag om "om vi får en till bebis".

Ja tack.

Det hoppas vi och det önskar jag mig.

Plus en massa finfina ägg att donera först, förstås.


Annars så önskar jag mig röjningshjälp i trädgården.

Att någon hjälper mig att få iväg allt ris och grenar och sånt skräp från garageuppfart och trädgård, så det kan börja se snyggt ut igen. Retar mig på allt stök varje gång jag går förbi.


Ett presentkort på YllochTyll är inte heller helt fel.

Eller en elvisp.


Sådär.

Nu har jag gjort en lista.

Nästan mer för mig själv än för andra, för nu kanske jag äntligen kommer ihåg vad jag skulle behöva fixa och köpa här hemma.


Kanske skulle fylla på listan med:

panel i Ettans rum

gräva hål för grindstolpar

rensa hängrännor

rusta tvättstugan (kakel och klinkers)

panel i lekrum

ny dörr till vedförrådet/garaget


Se där ja.

Alla mina borden och måsten på ett bräde.

Känns skönt att ha dem uppspaltade.

För att förhoppningsvis bli avprickade.

De flesta (alla?) fanns på listan även i början på sommaren.

Undrar hur länge det tar tills jag får sätta prick.

Den över i:et.


Egentligen vill jag bara äta skrattigt hembakad tårta med mina Ungar och somna med deras djupa, lugna sovande andetag som bakgrundsmusik till mina drömmar.



Snart en dag skall jag göra en lista för vad Ettan önskar sig också.

Star Wars, Star Wars och åter Star Wars.

Han fyller nämligen sex år om inte allt för länge.

En månad snart.

Wiiiiiiiiiiiiie - vad roligt att få kalasplanera!

Och i december blir det 1-årsfest för Trean.

Hon vill ha en barncykelsadel och en ny bilbarnstol.

Hihi tycker jag då.

Jisses, så fort det här året har gått...

Av M - 5 september 2009 13:47

Jag är stark.

Jajamensan.

Det har jag alltid varit, men idag var jag extra stark.

För jag bar upp en hörnskinnsoffa alldeles själv från vardagsrummet i undervåningen till Ungarnas lekrum på övervåningen.

Den gick visserligen att dela upp i tre sektioner.

Och den längsta biten fick jag oumbärlig lyfthjälp av Ettan när jag skulle få upp den över de första trappstegen (mest för att jag var rädd att förstöra ryggstödet, då jag skall försöka sälja soffan). Men sedan gick det på ren armstyrka -för att inte tala om envishet.

Lång trappa med två kurvor.

Pust.

Men det gick!

Nu har Ungarna en skööööööön soffa att sitta i och kolla film. I en vecka eller två, för sedan så har jag kanske kanske kanske en köpare till den. *vågar inte hoppas*


Anledningen till att soffan så kvickt rykte upp på övervåningen just idag, var för att jag hittade en sååå ljuvlig soffa på Hela Människan. Till det fascionabla priset av femhundra riksdaler. Och så halva priset på det.

Som hittat!

En gulgrönguldig i lite grövre tyg. Tre sits. Svängda sidor och armstöd i brunt trä och så lite guldigt längst ner på benen.

Gaaaaaaaaaaaah vad jag vill ha en kamera!!!

Alldeles nyss fick jag den levererad i bil till grinden av kära mor.

För även om jag är stark så har jag inte muskler till att bära en soffa någon mil eller två haha.


Nu saknas det bara en snygg mysfåtölj att sjunka ner i framför öppna spisen.

*Spanarglasögonen på vid nästa loppistur*


Soffdammsugning är näst på schemat.

För även om den ser jättefräsch ut, så behövs den nog dammas av lite.

Av M - 5 september 2009 06:47

Joho då.

Det blev godis för Morsan.

Efter lite övertalning haha.

Nädå, jag tvingar inte mina Ungar att äta godis... de vill gärna handla, men sedan tar de bara ett par bitar när det kommer till ätandet. Men jag var bara såååååååååå sugen igår och jag kan liksom inte lämna dem hemma och bara trava iväg.


Här har det varit morgon sedan halv sex cirkus.

Jag är inne på min andra kopp varm choklad och bara väntar på att Ettan också skall vakna, för Tvåan och Trean är i full gång sedan länge.


Idag måste en krusbärsbuske och en trädgårdsnäva i jorden.

Har dock inte en aning om var jag skall placera dem någonstans.

*klurar på var busken vore minst i vägen vid gräsklippning*


Och så har jag börjat sticka på en mössa till Trean, i färömönster.

Önskar att jag kunde fota och visa, men jag använder mig av några av de garner jag köpte och visade i somras.

 

Knallcerise, rosa, vitt, turkost och ljusgrönt. Najs blir det, minsann.


Av M - 4 september 2009 15:44

Jag vill gå till godisaffären.

Men Ettan och Tvåan har inte tid!?!

Jag har väl aldrig hört på maken...

Av M - 4 september 2009 15:44

Jag vill gå till godisaffären.

Men Ettan och Tvåan har inte tid!?!

Jag har väl aldrig hört på maken...

Av M - 4 september 2009 14:20

Regn.

Det är blött idag.

Eller var.

Just nu så skiner faktiskt solen.

Tvåan och Trean är snoriga. Väldigt. Grönt klet.


Vi har spelat bilspel på xboxen.

Klurar på om det skall bli godisshopping redan idag.

Tvåan ritar rutschkanor.

Jag är bebissjuk efter att ha snosat på en liten sexdagars...


Och Ettans Nisse hittades idag.

(Nisse är en handdocka i form av en hund som gammelmormor sytt).

Åkpåsen skulle tvättas och när jag kikade ner i den för att rädda det som räddas kan. Så låg han där.

Fripassagerare.

Och efter sju sorger och åtta bedrövelser så har ju Nisse faktiskt följt med både till och från skolan. Utan att vi visste det.

Ikväll kommer nog Ettan att sova tätt ihopslingrad.

Med Nisse.


Allra bästa A har fått hångla.

Det kanske jag också skulle vilja.

Ihopslingrad.

Av M - 3 september 2009 12:54

Gaaaaaah vad jag saknar att inte ha någon kamera.

Mobilen är i alla fall inlämnad, så om någon månad eller två så har jag förhoppningsvis en fungerande kamera igen.

Men det är LÅNG tid tills dess.


Detta skall vi i alla fall äta lite av idag.

Och så skall jag kolla om rödbetorna börjar bli klara.

Jag fick ju som sagt i fröna lite sent i jorden i år, så det blir höstskörd snarare än sommarskörd.

Egentligen skulle vi ha ätit middag hos goa vänner ikväll, men jag fick lov att ställa in alldeles nyss för Trean mår inget vidare.

Trött, varm, ledsen och med snoret forsande.

Och Tvåan somnade just precis mitt på golvet.

Han lade sig på rygg för att leka och där blev han kvar. Platt fall.

Så det blir en lugn hemmakväll.

En sån tur att våra vänner har småbarn även de, så att de förstår sådana här sista-minuten-avbokningar.

Jaja.

Det är en torsdag nästa vecka också.

Vi har bestämt att försöka ses en gång i veckan på middag hos varandra - varannan gång här och varannan gång hos dem. Toppen!

Både att få bjuda och bli bjuden och få prata och umgås och barnen får leka och... Ja, toppen helt enkelt.


Och så vill jag avsluta detta inlägg med ett stort GRATTIS till goa syster/moster E på födelsedagen!!!

Hoppas att du får en fin dag, så ses vi i helgen.

Ovido - Quiz & Flashcards