Direktlänk till inlägg 1 september 2009

Om kvinnor och män och film och böcker...

Av M - 1 september 2009 16:34

Ja just ja.

Nu har jag också äntligen sett "Män som hatar kvinnor".

Om den tycker jag som följer.

Skall jag bedöma  filmen med boken i tankarna, så är jag besviken.

Bedömer jag filmen och försöker (fast det går inte så bra...) att koppla bort boken och se den bara som den film den är, då är den väl helt okej. Till och med värd att se en andra gång.

Och det var härligt att få se Lisbeth Salander "in the flesh"... jag gillar den karaktären skarpt och Noomi kändes lysande att gestalta henne!


MEN jag tyckte att det var för få detaljer, för mycket de lämnat ute, en hel del "fel" i jämförelse med boken... så nej, jag blev faktiskt lite besviken rent manusmässigt.

Men Noomi Rapace och Michael Nyqvist är strålande. I mitt tycke alltså.


Det var faktiskt med viss tvekan som jag såg filmen.

Jag älskar att läsa.

Jag har läst flytande sedan jag var 4,5 år gammal.

Och jag har läst och läser allt jag kan komma över!

(dock har min läshunger efter NYTT att läsa stillats något, sedan jag började jobba på ett boklager. Konstigt men sant. Det var därför det till exempel dröjde flera år innan jag upptäckte SL... jag ville väl inte följa massan och läsa något så upphaussat. Eller nåt. Lite roligt är det dock att jobba på just ett boklager . Till exempel allt hysch hysch när en ny Potterbok släpps och få klappa på den flera veckor i förväg i vetskap om att många skulle gett sin högra hand för att få vara i samma sits som mig just då. Hehe.)


När jag hade läst Stieg Larssons trilogi så hände något som aldrig har hänt mig.

Vare sig före eller efter.

Jag kunde inte läsa.

Inte på en månad öppnade jag en bok.

Därför att varje bok jag försökte läsa, den jämförde jag med Stieg Larssons böcker och plötsligt så hade de andra böckerna ett så fattigt och torftigt språk.

Mer än en månad gick och sedan började det långsamt att släppa... och nu kan jag läsa om trilogin, utan att behöva ha veckolånga pauser innan jag kan plocka upp en annan bok.

Men det var en stark reaktion, jag fick där den allra första gången jag läste hans mästerverk.

De bästa böcker jag någonsin har läst och det vill faktiskt inte säga lite.

Haha.

BokslukarM som inte har lust att läsa... då har det hänt något stort i min värld. *Ler*

 
 
Ingen bild

Jenny

1 september 2009 16:59

EXAKT! Spot on, tomrummet när man läst klart känner jag igen. Men sen blev jag förbannad, j*vla sätt och gå och dö och inte hinna skriva klart!

 
Ingen bild

Gyllyan

1 september 2009 21:10

Hmmm, glömde ju böckerna sist...fast jag tänkte när jag kom hem att det kanske var lika bra för annars så skulle jag inte få nåt "vettigt" gjort på ett tag och det har jag liksom inte tid med :-)
Annars känner jag lite så för Håkan Nesser, svårt att tolerera andras tråkiga språk direkt efter hans böcker.

 
Ingen bild

Morgana

1 september 2009 21:50

Jenny: jamen, eller hur?! Gaaaah vilka böcker världen har missat nu när han inte finns här att sätta ord till tillvaron längre...

Gyllyan: jaaaaaaa, nästa gång så måste vi hjälpas åt att påminna varandra :-)

 
annkan

annkan

1 september 2009 22:57

Å, jag har ju inte sett filmen än.
Kul att få höra lite reflektioner.
Det brukar ju ofta vara just så där, att man inte tycker filmen är lika bra som boken...
Men, känner ändå att jag vill se den. Och den som kommer därefter med.

Nåt att se fram emot i höst kan jag tro.
Kramen!

http://annkan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Morgana

3 september 2009 12:50

annkan: mmm jag vill också se de andra... jag gillar ju som sagt skådisarna och det är ju snyggt och bra filmat och allt sånt :-)
...blir nog ett andra kik ikväll hihi...
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av M - 18 juni 2020 11:49

Nu har det återigen gått alltför lång tid. Och det är inte brist på saker att skriva om. Tvärtom. Massor behöver komma ut och ner i skrift. Jag har dock insett två saker och det är verkligen inga undanflykter: *Jag behöver en dator. Som står på...

Av M - 8 juni 2020 23:42

Om musik förut varit lika nödvändigt som luft för att kunna andas, så är den nu allt. Jag lever musik...är musik....så där så hela kroppen vibrerar darrar känner i minsta lillacell och nervtråd. Melodier, rytmer, texter, röster... när ens hela varels...

Av M - 5 juni 2020 08:21

Åh jag måste komma igång att skriva igen. Tappade lite sugen då ett låååångt inlägg bara försvann vid publicering bara för att min mobil växlar uppkoppling mellan wi-fi och mobildata när jag skriver i sovrummet. Gaaah. Och på jobbet så har kolleg...

Av M - 23 maj 2020 07:03

En vecka kvar och jag kan knappt bärga mig...jag är otroligt obra på tålamod haha.   I veckan som kommer är det en massa möten och grejer på schemat. Jag får se om det blir fortsatt vabb eller inte. Den där hostan har ju en tendens att sitta i, s...

Av M - 22 maj 2020 19:04

Att längta så jag knappt vet var jag skall ta vägen...   Veckan har bestått av vabb sedan måndag efter lunch. Njutiga hemmadagar och idag åkte vi till en badplats för årets första dopp. Barnen badade, inte jag haha. Jag kunde ju absolut lagligt s...

Ovido - Quiz & Flashcards