Alla inlägg under juli 2009

Av M - 28 juli 2009 20:57

Granntjejen var här och lekte tidigare idag.

Ettan, Tvåan och hon hade bokstund i sovrummet och hon läste högt för Tvåan som bara plockade fram bok efter bok efter bok.

Så här såg vår (den nya!) säng ut efter att de läst klart.

Efter det blev det lite lunch med tillhörande efterrätt: glasspinne. Plus lite kladdkaka som jag hade vispat ihop ett par timmar innan. Mums.

Behöver jag skriva att granntjejen stannade och åt med oss?


Detta är min utsikt just nu:

Helgens skörd av tvätt från veckan som gått.

Koppen på bilden är dock inte tom just nu.

Den är full med kolapapper haha.

Men det tänker jag INTE  ge er bildbevis på... lite karaktär måste jag låta er tro att jag besitter.

Tror ni mig om jag skriver att det är en så där två, tre, allra högst fyra kolapapper?!

...nähä... nä, jag trodde inte det heller. *Fniss*


Nu skall jag slita mig härifrån och låta fingrar och sinne sjunka ner i denna hög av underbar mjukhet och inpsiration.

Tittar man riktigt noga så kan man se en påbörjad liten sko och ett par knallrosa skor som endast saknar lite knappar och prydnadsbroderier.


Klurar på om jag skall ta och gå upp och rota fram min Chess-dvd.

Jag trängtar efter lite mäktig musik.

Speciellt efter att ha tittat på Allsång och fått strupen ihopsnörd av rördhet då Toralf Nilsson och Theresia Widarsson från Glada Hudik Teatern sjöng "In the Ghetto". Det skulle definitivt inte sitta helt fel med något att verkligen låta tårarna rinna till.

Dessutom är jag småförälskad i både Tommy Körberg och Anders Ekborg.

Mmm deras röster... *ryser så där härligt*


Tjingeling så länge!

Nu smyger jag mig upp i soffan med stickning och Tommy och Anders som sällskap.... Mmmmm... hihi.

Av M - 28 juli 2009 18:22

Pizzapicknicksmiddag på vardagsrumsgolvet.

Hemgjord på urgod sconesdeg och skivade kokta färskpotatisar som fyllning. Plus tomatsås och ost förstås.

Mmmm riktigt mums.


Ettan och Tvåan valde bort Bollis idag och busar runt uppe i lekrummet.

Trean och jag ler till Jason Mraz "I'm yours" på Spotify.

Blir alltid så himla glad när jag hör den låten.


Håller på och lösfryser en del av vinbären som vi plockade igår.

Resten åker orensade ner i stora saftkokargrytan (läs: spagettikastrullen) imorgon.

Av M - 28 juli 2009 11:54

Ettan och Tvåan har inte bitit under amningen en endaste gång.

Trean däremot är en riktig liten Bitråtta.

AJAJAJ!

Och så fort jag skriker så flinar hon så sött och sticker ut tungspetsen och ser alldeles pillemarisk ut.

Busråtta!!!

Av M - 28 juli 2009 09:19

Yes!

Imorgon kommer resten av ersättningen för mina föräldradagar.

Verkligen snabbt jobbat - tack FK!

 ...det behövde inte ens bli nästa månad... Hihi.


Idag regnar det.

Busken med svarta vinbär får behålla sina bär ett tag till.

Dags att rensa den STORA bunken med röda istället kanske.

Åh vad jag skulle vilja ha en frysbox.

Antingen ute i snickarboden eller nere i matkällaren under huset.


Började på en till liten stickad sko igår.

En mörkt grön.

Att jag har en tröja att montera också, det har jag glömt (eeh förträngt).

Förhoppningsvis får jag garnleverans idag också.

Jag längtar efter att få börja på en traktorklänning till Trean, för jag har hittat en så fin hängselklänningsmodell som jag tror kommer att passa utmärkt.


Aaaah jag smälter.

På soffan ligger Tvåan och tittar på Stora Maskiner och Trean kröp just fram till honom för att resa sig upp mot soffan.

Då hör jag hur Tvåan säger: "Äskar dig. Äskar dig. " och så klappar han på Trean.

Gullegosarna mina!!!

Av M - 27 juli 2009 13:53

De röda vinbärsbuskarna är avplockade.

Och sängen levererad, monterad (utan att fläcka ner med bärsaftiga händer - det ni!) och klar.

Häääärligt!

Nu återstår bara bärrensning och sängbäddning.


Dagens två smolk i bägaren är att jag för det första bara fått föräldrapenning för tio dagar denna månaden.

Det betalar man inga huslån och mat på bordet för, kan jag säga...

Jag som tyckte jag var ute i så god tid som anmälde för både juli och augusti för över tre veckor sedan. Och jag gjorde det dessutom på internet, som jag i mitt stilla sinne trodde var smidigare än att anmäla på papperspapper... Men icke.

Killen på FK skulle hälsa min handläggare att han/hon skulle kolla på min anmälan och betala ut mina pengar så fort det gick.

Mmm nästa månad då, eller?! (pessimisten talar hihi)

Jaja.

Det är inte ofta jag har behövt klaga på FK.

Samma sak hände en gång i våras och då var jag också ute i god tid och via internet. Men då kunde de i alla fall se i mina uppgifter att ansökan behandlats och pengar redan var på väg, bara någon dag senare.

Nu hade ingen tydligen ens tittat på min anmälan.

Tur att det inte var så många extra utgifter denna månaden, nu när det tjorvade till sig.

Den största extrafakturan var för den årliga depositionsavgiften till Danmarkskliniken för att förvara de portioner säd jag köpt av Tvåans donator. Den vill jag definitivt inte missa att betala!

...och bara jag tänker på att det nere i Danmark ligger potentiella medlemmar till vår Familj och bara väntar på att få möta ett av mina ägg... wiiiie det PIRRAR!!!


Det andra smolket är att jag fått mail från förskolerektorn som äntligen kommit tillbaks från semestern.

Och det ser ut som att Tvåan inte kommer att kunna få någon förskoleplats i tid till terminsstart.

Ja ja, jag vet att det finns en massa positivt att få en ledig höst också... Få vara hemma i lugn och ro med mina två Yngsta medan Ettan börjar förskoleklass. Jag slipper också förskoleavgift och köpa kurslitteratur och buss/tågkort. Jag och Ungarna kan bara vara...

MEN jag hade ju ställt in mig mentalt på att plugga textilvetenskap och få läsa på universitet och allt vad det innebär med litteratur, kursare, föreläsningar, pluggluncher på café och så vidare...

Attans också.

Jag borde väl ha försökt ställa in mig på att INTE få det jag önskar, så skulle jag ha sluppit att bli lika besviken ELLER fått en positiv överraskning.

Men ändå... innerst inne så kunde jag inte låta bli att hoppas.



Av M - 26 juli 2009 20:55

Små små tossor sitter på stickorna nu.

Garnet jag köpte på rean var perfekt till just en modell jag sneglat på i en bok ett bra tag. Dessutom är de superenkla och går hur snabbt som helst att sticka. Kan inte bli mer perfekt.

Fast det blir nog lite sockor här framöver också (tack för tipset, min kära annkan. Jag gillade dina fina små vinkar hehe)

Imorgon skall mor min till Yll o Tyll... så jag "råkade" be henne att köpa några gula och gröna nystan åt mig.

Hade jag haft möjlighet så hade jag och Ungarna följt med henne in till stan... MEN vi måste vara hemma för att vänta på en IKEA-leverans.

Yes yes yes!

ÄNTLIGEN kommer jag att slippa ligga i glipan - jippie för en HEL 160 centimeters madrass. Det kommer att bli ännu ljuvligare att samsova nu.

Och eftersom jag hoppas på att få samsova med de jag redan har i sängen och kanske ännu några till i framtiden, så kändes det som en ganska vettig investering.

Det är VIKTIGT att sova om nätterna och få bra med sömn.

Det har min psykolog lärt mig. Hihi.



Av M - 26 juli 2009 10:40

Bröddeg på jäsning.

Bakar lite på känn idag.

Ettan skuttade ut i trädgården och klippte av lite timjan och citrontimjan och repade i, i degspadet.

Tvåan rörde om.

Jag knölade i lite kokta svarta-ögonbönor och hackade pimientooliver.

Idag skall vi bjuda mormor och morbror på hemkokt ärtsoppa, färskt bröd och plättar med sylt och socker.

Gissar att morbror, Ettan och Tvåan mest kommer att ha plättätartävling.


Om en stund öppnar affären så då skall det inhandlas ägg.

Och så skall vi ta oss till miljöstationen bakom affären och sortera iväg lite skräp.

Av M - 25 juli 2009 20:50

Så där.

Alla delar till Treans tröja är färdigstickade.

Härligt!

Vad skall jag nu hitta på?

Mössor är roligt att sticka och Ettan brukar uppskatta dem.

Dessutom går det snabbt.

Eller också tar jag helt enkelt och lägger upp till ett par sockor medan jag klurar och tänker... Det går ju åt en hel del sådana under vinterhalvåret.

Eller visst ja, en traktorklänning kanske...
Haha jag som INTE skulle ha sjuttioelva stickningar i gång på en och samma gång... Ett par stycken räcker.

Ovido - Quiz & Flashcards