Direktlänk till inlägg 10 juli 2009

Mumsrecept till baksugen syster hihi

Av M - 10 juli 2009 15:06

KLADDKAKEMUFFINS (lätt omvandlad till kladdkaka)

200 grader i 10 minuter


75 g smör
3 msk kakao
1 dl mjöl
1 1/2 dl strösocker
1 krm salt
1 ägg

(2 passionsfrukter
florsocker till garnering
ev 10 physalisfrukter )


Sätt ugnen på 200 grader.

Smält smöret och blanda med kakao, mjöl, socker, salt och ägg.
(Tillsätt också innanmätet från passionsfrukterna med kärnor och allt.)

Klicka ut smeten i muffinsformar och grädda mitt i ugnen i tio minuter.

Låt formarna svalna. (Garnera med en doft florsocker och en physalisfrukt på varje.)

Det går fint att frysa de chokladformar som eventuellt blir över – utan frukten som garnering förstås.

Dubbla receptet och uteslut passionfrukten och grädda i kladdkakeform istället! 


KLADDBULLAR


1 sats bulldeg (gärna med mycket smör och ett ägg i degen... leta i en receptbok eller på nätet).

Dela degen på två efter första jäsningen.


Ena halvan trycks ut i en långpanneform och uppepå bredes en smet bestående av mandelmassa, florsocker och lite vatten (för att få det smidigt ut).

Andra halvan kavlas ut som till kanelbullar och fylls med valfri fyllning. Jag gillar smör + vaniljsocker + florsocker.


Rulla ihop och skär i bitar som sedan läggs i långpannan så det täcker.

Låt jäsa.

Pensla med ägg och strössla över hackade nötter/mandlar och pärlsocker.

Grädda sedan i 200 grader, mitt i ugnen i 30-40 min.


Hittar inte receptet så allting är på en höft och originalreceptet har en egen slags deg som innehåller både mycket smör och ägg. Men jag brukar för det mesta göra den på vanlig bulldeg.

Tiden i ugnen varierar väldigt beroende på vilken ugn det är. Täck med folie om det blir för brunt och låt den stå ett tag till.

Det skall vara ganska kladdigt, men absolut inte ogräddat.

Jag kan tänka mig att det kan bli gott med vit choklad nerriven i bullfyllningen också. Och så nötter och choklad på toppen... Mums!  


Och så min absoluta favorit:


ANANASPAJ

200 grader ca 25 min

150 smält smör

1 dl socker

3 dl vetemjöl

2 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver


Blanda ihop och tryck ut i en smörad form.


2 dl créme fraiche (vanlig)

½ dl socker

2 tsk vaniljsocker

1 burk (ca 400g) krossad ananas


Häll av spadet till ananasen och blanda ihop alla ingredienser till fyllningen och häll i formen.

Grädda ca 25 min i 200 grader, i mitten av ugnen.

Servera avsvalnad eller ljummen med vispad grädde eller vaniljvisp. 

 
 
annkan

annkan

10 juli 2009 19:09

Mums, mums- vad sugen jag blir nu!!

http://annkan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

JsN

12 juli 2009 20:47

Prova vaniljkräm istället för mandelmassa i bullarna! Smaskens!

 
Ingen bild

Morgana

12 juli 2009 21:10

Annkan: Mmmm de recepten är smask!


JsN: Nämen vad roligt att "se" dig här! *Glad*

Och JA! vaniljkräm måste provas! Perfekt om det skulle komma nötallergiker på besök också :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av M - 18 juni 2020 11:49

Nu har det återigen gått alltför lång tid. Och det är inte brist på saker att skriva om. Tvärtom. Massor behöver komma ut och ner i skrift. Jag har dock insett två saker och det är verkligen inga undanflykter: *Jag behöver en dator. Som står på...

Av M - 8 juni 2020 23:42

Om musik förut varit lika nödvändigt som luft för att kunna andas, så är den nu allt. Jag lever musik...är musik....så där så hela kroppen vibrerar darrar känner i minsta lillacell och nervtråd. Melodier, rytmer, texter, röster... när ens hela varels...

Av M - 5 juni 2020 08:21

Åh jag måste komma igång att skriva igen. Tappade lite sugen då ett låååångt inlägg bara försvann vid publicering bara för att min mobil växlar uppkoppling mellan wi-fi och mobildata när jag skriver i sovrummet. Gaaah. Och på jobbet så har kolleg...

Av M - 23 maj 2020 07:03

En vecka kvar och jag kan knappt bärga mig...jag är otroligt obra på tålamod haha.   I veckan som kommer är det en massa möten och grejer på schemat. Jag får se om det blir fortsatt vabb eller inte. Den där hostan har ju en tendens att sitta i, s...

Av M - 22 maj 2020 19:04

Att längta så jag knappt vet var jag skall ta vägen...   Veckan har bestått av vabb sedan måndag efter lunch. Njutiga hemmadagar och idag åkte vi till en badplats för årets första dopp. Barnen badade, inte jag haha. Jag kunde ju absolut lagligt s...

Skapa flashcards