Alla inlägg den 2 juli 2009

Av M - 2 juli 2009 21:47

Pust!

Dagar som dessa borde man ligga vid eller i sjön och njuta.

Och visst, det gör vi. Också.

MEN vi ökar även svettmängden med att JOBBA. Inomhus. Med att "möbla".

Hihi jag gillar det ordet. "Möbla". Visst var det Lotta på Bråkmakargatan som sade så?

I alla fall.

Mina farföräldrar har precis sålt sitt hus och flyttat till en lägenhet och jag fick äran att ta hand om deras utemöbler plus ett runt köksbord med tillhörande stolar. Som jag har längtat efter ett runt bord!!

Jag fick hjälp av söta syster att transportera möblemanget i bil (jag äger varken fordon eller körkort - var kan man köpa ett sådant billigt och lätt?!) och i förrgår kväll när Ungarna hade somnat så satte jag igång.

Att de inte vaknade, är för mig fortfarande en gåta... Haha.


Jag började med att flytta ut det gamla köksbordet i hallen.

Bar in det runda köksbordet från altanen och in i köket och OJ vad fint det blev!!!

Såååååååå mysigt med ett runt bord i vårt gammeldagsa kök.

Nyfyndad gammal duk från Kupan var pricken över i:et.


...........MEN så poppade en idé upp i skallen och har den väl poppat upp så planterar den sig där ganska ordentligt och blir närapå omöjlig att släppa förrän jag har provat den.

.....SÅ... ut med stora (och TUNGA!) ärvda skänken från vardagsrummet. Ända ut på altanen med den! (slet och drog och väsnades mot golvet. Ungarna snarkade...).

Ut med runda köksbordet från köket.

Lyfta det över det gamla köksbordet som spärrade vägen i hallen.

Och så in med runda köksbordet i vardagsrummet, där det blev helt perfekt gulligt och ååååååh så underbart! Kunde inte ha blivit bättre.

Hallen var dock fortfarande belamrad, så in med gamla köksbordet igen och sen var jag äntligen nöjd. Och klockan var över läggdags för lilla mig.


På morgonen vaknade alla Barnen och undrade vad som hade hänt. Haha.

De är lika förtjusta som jag i att möblera om.

Frid och fröjd och frukost och... Hmmm vad var det där?!

Popp... popp... poppoppopp......

NEEEEEEEEEEEEEEJ!

Det är VARMT!!!

SLUTA POPPA!!!

... men ingenting att göra.

Kavla upp ärmarna och så blev det totalrokad i vardagsrummet.

Flytta pianot.

Hörnsoffan till andra hörnet.

Pianot fick inte plats bredvid fönstret.

Flytta pianot.

Flytta tvbordet.

Pust. Svett.

Flytta tvbordet igen.

Flytta runda bordet och NU...

NU blev det alldeles perrrrfekt och vi kunde pusta ut ordentligt!!!

Hihi det är så kul att möblera och fixa tillsammans med Barnen. Ettan har ett bra öga för sånt där och jag frågar honom ofta om smakråd. Ibland är jag tveksam till en början, men jag borde ha lärt mig vid det här laget att det oftast blir bäst om jag gör som han föreslår hihi.


Piffade lite under dagen med att flytta stearinljuskronan som nu hänger ovanför runda bordet.

Vid pianot en grönmålad pinnstol som piggar upp och ovanför pianot en målad tavla. Upptäckte via en skrift på baksidan av ramen att den målats av en teckningslärare 1950. Den är underbar, men har fått stå på vinden i väntan på rätt plats. Nu har den fått sin rätta plats.


Grannbarnen som var här på morgonen bara glodde när de kom senare på eftermiddagen.

Vad har ni gjort?!?

Haha här är det inte helt ovanligt att få se nånting nytt eller omfixat vid varje besök...


Bilder kommer när jag orkar fixa med mobilkameran. Jag önskar så här i efterhand att jag hade fotat under tiden jag "möblade". Det hade varit nånting det...


Förresten.

Ettan blev STORMFÖRTJUST över sitt nya rum.

Ett spontant lyckoskrik bara trängde ut när han fick se det i söndagsnatt och sedan dess har han knappt varit därifrån. Förutom när vi legat i badet förstås...

Skapa flashcards